De luchthaven van Luik is de grootste vrachtluchthaven van België en een van de grootste in Europa.
Foto: Belga

12 gemeenten in Belgisch- en Nederlands-Limburg reageren afwachtend op nieuwe motivering voor vergunning voor Luikse luchthaven

Een tiental gemeenten in Belgisch- en Nederlands-Limburg reageren afwachtend op de uitspraak van Waals minister-president Elio Di Rupo (PS) over de luchthaven van Luik. Die zei maandag in het Waalse parlement dat er aan een betere motivering voor de nieuwe vergunning voor de luchthaven wordt gewerkt. De Waalse regering wil voorkomen dat de vergunning door de Raad van State vernietigd wordt. Vorig jaar trokken de Limburgse gemeenten samen naar de Raad van State tegen die vergunning.

"We zijn niet tegen de luchthaven", klinkt het bij burgemeester Vos van Riemst (CD&V), "maar we zijn enerzijds bang dat de uitbreiding van vluchten voor overlast zorgt bij onze inwoners en anderzijds voor een negatief effect op een aantal natuurgebieden."

Ook Tongers schepen Patrick Jans (Tongeren.nu) benadrukt het belang van de luchthaven: "Zeker voor de gemeenten in Zuid-Limburg is die luchthaven van groot belang, maar we willen wel niet dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt uitgebreid."

Met de nieuwe motivering wil de Waalse regering voorkomen dat de Raad van State de vergunning vernietigt. Een auditeur bij die Raad van State had eind februari die vernietiging geadviseerd. Dat advies is niet bindend, maar wordt vaak gevolgd.

"We motiveren nu de socio-economische en milieudimensies van de vergunning. Dat gebeurt niet met een vingerknip. Eind deze week of in de loop van volgende week moet die oefening klaar zijn", klonk maandag uit de mond van Waals minister-president Di Rupo (PS).  "Als die oefening afgerond is, kunnen we een antwoord bieden op de Raad van State." 

Wat stond er ook al weer in die vergunning? 

De milieuvergunning is begin vorig jaar verleend door de Waalse regering en bepaalt dat de luchthaven per jaar 55.000 vluchten mag verwerken. Voordien lag dat aantal op 35.000. Ook is er niet langer een globaal geluidsquotum voor nachtvluchten, maar een individueel geluidsquotum per vliegtuig. Dat quotum loopt gradueel af.

Hoewel de milieuvergunning 55.000 vluchten per jaar toelaat, wordt in de huidige motivering nog altijd verwezen naar een maximum van 50.000 vluchten per jaar. Daarop zijn een aantal partijen, waaronder enkele Limburgse en Nederlandse gemeenten tegen de vergunning naar de Raad van State getrokken.

Afwachten wat de motivering inhoudt

De betrokken gemeenten in Belgisch-Limburg zijn Gingelom, Heers, Voeren, Hoeselt, Bilzen, Lanaken, Tongeren en Riemst. "Ik kan er nog niet veel over zeggen, want we weten niet wat die bijgewerkte motivering inhoudt", reageert Mark Vos, burgemeester van Riemst. "Wij hadden eerder een aantal bezwaren ingediend omdat we ons niet gehoord voelen." 

Dit initiatief komt er pas na een reactie van de Raad van State. Dat vind ik aan de late kant
Mark Vos, burgemeester van Riemst (CD&V)

"We zijn bezorgd over de nachtrust van onze inwoners en een aantal milieu-aspecten. Het zal afwachten worden. Enerzijds is het goed dat de Waalse regering het herbekijkt. Anderzijds is het aan de late kant, want het gebeurt pas na een reactie van de Raad van State. Als de motivering er is, zullen we ze aandachtig bestuderen", besluit Vos. 

Ook Tongers schepen voor Leefmilieu Patrick Jans verwelkomt de nieuwe denkoefening. "Voor ons is het niet correct dat nachtvluchten op Zuid-Limburg afgewenteld worden. Het gaat om oudere toestellen die op andere luchthavens niet langer welkom zijn, maar massaal op Luik vliegen. Als het aantal nachtvluchten beperkt wordt en men de oudere en luidere toestellen verbiedt, is er voor ons geen probleem meer", gaat de schepen verder. "Dan willen wij de luchthaven ook alle kansen geven."  

Hogere boetes voorgesteld, maar hoe meet je dat correct?

"Het is te vroeg om standpunten in te nemen, en zeker op basis van een gelanceerd voorstel in het Waals parlement. Ik verkies om te reageren op basis van wat er in de herwerkte motivering en vergunning komt", spreekt burgemeester Vos zich daarover uit. 

Tongers schepen Jans: "Hoe gaat men dat objectief meten? In bepaalde nachten vliegt hier het ene na het andere vliegtuig over en dat met decibels die zeker niet voldoen aan de normen. Als die vaststellingen correct gebeuren, hoeven de boetes voor mij zelfs niet omhoog. Het gaat vooral om de meting. Ik weet niet of duurdere boetes zullen helpen." 

Meest gelezen