"Twee ontvoeringspogingen en al zeker 45.000 euro kwijt": Arto werd slachtoffer van online fraude

Steeds meer jongeren zijn bereid om hun bankkaartgegevens door te geven aan iemand die ze niet kennen in ruil voor geld. Dat blijkt uit onderzoek van bankenfederatie Febelfin. Veel jongeren lopen zo gevaar om een zogenoemde geldezel te worden. Criminelen gebruiken de bankrekening van een geldezel om gestolen geld door te sluizen naar een andere rekening en wit te wassen. Febelfin lanceert vandaag een nieuwe campagne om jongeren en hun ouders te waarschuwen voor de gevaren ervan. Dat doet ook de mama van Arto, die twee jaar geleden slachtoffer werd.

Arto (schuilnaam) is één van de jongeren die in de val trapte van cybercriminelen. Het was de start van een lijdensweg, vertelt de mama van Arto. "Mijn zoon werd twee jaar geleden benaderd door iemand via Instagram om snel geld te verdienen. In ruil voor 9.000 euro gaf Arto zijn bankkaart en code. Maar eens het geld op zijn rekening stond, werd alles geblokkeerd en verloren wij de controle over zijn bankrekening en -kaart."

Daarna bleef het een hele tijd stil, maar de oplichters bleven wel contact houden met Arto. "Ze hebben mijn zoon daarna nog twee keer ontvoerd en bedreigd met een vuurwapen. Hij heeft zijn identiteitskaart moeten afgeven, en toen is het pas echt begonnen", zegt zijn mama.

Mijn zoon werd gearresteerd, omdat de oplichters zijn naam gebruikten om andere mensen te bestelen
Mama van Arto, die slachtoffer werd van cybercriminelen

"Onze brievenbus wordt sindsdien overstelpt met bank- en kredietkaarten op zijn en mijn naam, simkaarten, pakketjes, brieven van deurwaarders... In mei is er zelfs een huiszoeking geweest en is Arto gearresteerd, omdat de oplichters blijkbaar in zijn naam ook geld van andere mensen hebben gestolen. De onderzoeken zijn nog lopende. In totaal zijn we al zeker 45.000 euro kwijt."  

BEKIJK - "Ik heb argwaan bij elke auto die thuis stopt":

Videospeler inladen...

De mama van Arto hoopt met haar getuigenis zeker één jongere te behoeden voor dezelfde fout. "Als er wordt beloofd om makkelijk geld te verdienen, denk zeker twee keer na. Want eens je erin zit, is het heel moeilijk om er opnieuw uit te geraken."

Zijn jongeren te nonchalant met bankgegevens?

Het verhaal van Arto blijkt geen alleenstaand geval. Volgens een bevraging van Febelfin is 1 op de 10 jongeren zelf al eens benaderd om geldezel te worden. 16 procent van de ondervraagde jongeren zou zijn bankkaart of bankgegevens doorgeven aan iemand die ze niet kennen in ruil voor geld. En dat percentage stijgt jaar na jaar, zegt Isabelle Marchand van Febelfin.

"We zien dat jongeren nonchalanter omgaan met hun bankgegevens en dat het fenomeen van geldezels de laatste jaren enorm is toegenomen. Het aantal jongeren dat zegt bereid te zijn om hun bankkaart uit te lenen in ruil voor geld is bijna verdubbeld tegenover vorig jaar."  

"De cijfers uit ons onderzoek zijn toch wel verontrustend. Vooral omdat 8 op de 10 jongeren niet eens weten wat een geldezel is, terwijl het wel strafbaar is. Je werkt eigenlijk mee aan het witwassen van geld en dus aan criminele feiten."

Te mooi om waar te zijn

Daarom lanceert Febelfin vandaag opnieuw een campagne om jongeren en ouders bewust te maken voor de gevaren van online fraude en het fenomeen van geldezels. "Jongeren worden enerzijds aan de schoolpoort en in het uitgaansleven geronseld. Maar het gebeurt ook vaak online, via advertenties op sociale media die beloven om snel veel geld te verdienen", zegt Marchand.

BEKIJK - Campagnefilmpje van Febelfin "Easy money? Bestaat niet."

"We willen ouders tonen welke advertenties hun kinderen op sociale media te zien krijgen en de boodschap meegeven dat snel geld verdienen gewoonweg niet bestaat. Het is ook belangrijk dat jongeren en ouders dat fenomeen van geldezels leren kennen en welke gevaren dat met zich meebrengt. Ook scholen kunnen daar een rol in spelen."

Uit het onderzoek bleek ook nog dat een kwart van de jongeren in België nog nooit van phishing gehoord heeft. Het aantal is wel licht gedaald tegenover 30 procent vorig jaar. Bij phishing proberen internetcriminelen met vervalste mails of sms'en bankgegevens zoals codes van kredietkaarten te achterhalen.

Meest gelezen