afbeelding stripspeciaalzaak.be

Laatste blauwe Suske en Wiske-album "De sonometer" wordt afgewerkt

Suske en Wiske vieren volgend jaar hun 75-jarige jubileum met allerlei nieuwe publicaties. Er komt een negende blauwe album, op basis van amper enkele schetsen van Willy Vandersteen. "Ik heb er plankenkoorts voor", zegt tekenaar Dirk Stallaert, "want iedereen kijkt over mijn schouder mee". De eerste opvolger van Vandersteen Paul Geerts brengt ook een volledig nieuw album uit, "De preutse prinses".

Willy Vandersteens Suske en Wiske-verhalen verschenen vanaf 1945 in De Standaard. Het eerste heette "Rikki en Wiske in Chocowakije".  De Suske en Wiskes uit de krant werden - en worden - daarna uitgebracht in de bekende rode albums.

Vanaf 1950 doken Suske en Wiske ook op in afleveringen in het beroemde stripweekblad Kuifje-Tintin, met als artistiek directeur Hergé. Die Kuifje-verhalen zijn ook in boekvorm uitgegeven, de zogenoemde blauwe albums van Suske en Wiske. Acht stuks in totaal, van “Het Spaanse spook” tot “Het gouden paard”.

Van een negende album uit 1959 zijn amper vier platen bewaard gebleven. “De sonometer” zou zich in Japan afspelen, met een zeer hedendaags aandoend thema: geluidsoverlast. En met een uitvinding van ene professor Tellenbol.

Standaard Uitgeverij heeft nu beslist om die aanzet verder uit te werken tot een heus album. Scenarist wordt de Fransman François Corteggiani en Dirk Stallaert neemt de tekeningen voor zijn rekening. Stallaert heeft een lange staat van dienst: hij tekende Nero en de Kiekeboes en ook vele nieuwe Suske en Wiske-albums.

Voor het negende blauwe album "De sonometer" wil hij "de oorspronkelijke stijl zo goed mogelijk benaderen," zegt Dirk Stallaert in Het Nieuwsblad.  Het is inderdaad de bedoeling om de sfeer van eind jaren 50 te vatten in het nieuwe verhaal, bevestigt Toon Horsten van De Standaard-uitgeverij, "maar inhoudelijk kan dat natuurlijk alle kanten uitgaan."

Aan VRT NWS zegt Stallaert dat hij graag "auto's en vliegtuigen uit de jaren 50 en 60 tekent" en ook voor de spanning in een verhaal is die periode interessant, "toen iemand nog echt kon verdwijnen, bijvoorbeeld, want de smartphone bestond nog niet." 

Iedereen kijkt over mijn schouder mee

Pikant detail: Dirk Stallaert solliciteerde ooit bij Willy Vandersteen zelf, begin jaren 80, maar kon toen niet beginnen, omdat er geen plaats was, hoewel zijn tekeningen “lang niet slecht” waren volgens een briefje van Vandersteen.

Voor dit nieuwe blauwe album heeft hij best wel wat plankenkoorts, zegt Dirk Stallaert, "want iedereen kijkt over mijn schouder mee. Het is een moeilijke opdracht in een stijl die ik nog niet vaak heb geprobeerd, maar ik heb veel bewondering voor Hergé", onder wiens invloed Vandersteen toentertijd stond.  In de "zeer ervaren scenarist" Corteggiani heeft de tekenaar "alle vertrouwen".

De blauwe reeks Suske en Wiskes verschilt van de bekende rode albums. Er zijn minder personages (geen Jerom, geen Sidonia), de humor is iets minder volks en Willy Vandersteen tekende meer in de klarelijnstijl van Hergé. "Het was een wat prestigieuzere reeks," zegt tekenaar Dirk Stallaert. Aan de reeks kwam een eind door onenigheid met Hergé en omdat Vandersteen zelf allerlei andere reeksen opstartte. 

Lees verder onder de tekeningen:

Uit het blauwe album "De Tartaarse helm", copyright Willy Vandersteen/Standaard Uitgeverij, 2019

Het negende blauwe album "De sonometer" komt in het najaar van 2020 op de markt. Voor de 75e verjaardag van Suske en Wiske is nog meer op til. Alle blauwe albums worden gebundeld uitgegeven en Paul Geerts, de opvolger van Vandersteen die intussen zelf 82 is, zal nog één keer een nieuw verhaal tekenen, "De preutse prinses", "een echt eerbetoon aan Suske en Wiske", zegt uitgever Toon Horsten.  Dat ligt in maart 2020 in de winkel, precies 75 jaar na de alleerste verschijning van Rikki en Wiske, op 30 maart 1945.

Meest gelezen