Volvo Cars Gent ligt tot morgen stil door staking toeleverancier

Bij Volvo Cars Gent ligt de productie zeker nog tot morgenochtend stil. De band was rond 13.00 uur stil gevallen door een vakbondsactie bij toeleverancier SAS Automotive, en morgenochtend is er een verzoeningsvergadering bij dat bedrijf. Tot na die vergadering wordt er zeker voort gestaakt en ligt de band bij Volvo dus stil.

De vakbonden en de directie van SAS Automotive komen, op vraag van de werkgeversfederatie Agoria, morgen om 9 uur in Zwijnaarde samen met een verzoener van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. Minstens tot na dat overleg wordt er voort gestaakt. "Er zal iets serieus uit de bus moeten komen om mensen aan het werk te krijgen", zo waarschuwde Marc Staelens van ABVV Metaal.

Bij Volvo Cars Gent viel rond 13 uur de band stil. De autobouwer besliste om de nachtploeg van vanavond af te bellen en ook de ochtendploeg morgen wordt niet op het bedrijf verwacht. Alles samen gaan al bijna drie shifts verloren, goed voor een productie van bijna 1.000 wagens. "We zijn zeer afhankelijk van de toeleverancier, pas als zij zijn opgestart, kunnen wij ook terug opstarten", zegt een woordvoerster. "We hebben geen stockvoorraad aangezien SAS Automotive sequentieel levert."

Door de actie bij SAS liggen overigens ook andere bedrijven in de Gentse haven plat. ABVV-Metaal schat dat tussen de 6.000 en 7.000 mensen, het gros bij Volvo Cars Gent maar ook een duizendtal bij de toeleveranciers, niet aan de slag zijn.

De werknemers bij SAS Automotive, waar dashboards worden gemaakt, legden maandagmiddag het werk neer nadat het bedrijf een intentie tot collectieve sluiting aangekondigd had, waardoor 200 werknemers tegen eind oktober hun job verliezen. De sluiting komt er omdat SAS niet gradueel wil afbouwen tot midden 2019, wat eerder dit jaar informeel was aangekondigd nadat duidelijk was geworden dat de toeleverancier geen dashboards voor het nieuwe model mocht leveren.

Bij Volvo Cars Gent rollen normaal dagelijks ongeveer 1.200 wagens van de band.

Meest gelezen