Een arbeider aan de slag in de fabriek van Flins-sur-Seine, de grootste autofabriek van Renault in Frankrijk.
AFP or licensors

Renault wil 15.000 banen schrappen, gevolgen voor 220 werknemers in België nog onduidelijk

De Franse autofabrikant Renault wil 15.000 banen schrappen, waarvan 4.600 in Frankrijk. In 3 jaar tijd wil Renault meer dan 2 miljard euro besparen. Of er ook in ons land mensen ontslagen zullen worden, is nog niet duidelijk.

Renault, dat wereldwijd zo'n 180.000 werknemers heeft, maakte vorig jaar al verlies. Dit jaar wordt het bedrijf net als de rest van de sector getroffen door de coronacrisis.

Daarom wil de autofabrikant de komende 3 jaar meer dan 2 miljard euro besparen, door onder meer 15.000 banen af te bouwen, 4.600 daarvan in Frankrijk zelf. De afbouw van de arbeidsplaatsen zal onder meer gebeuren via omscholing, interne mobiliteit en vrijwillig vertrek, laat het bedrijf weten, dat stelt dat het besparingsplan in een "voorbeeldigde dialoog" met de sociale partners en lokale besturen besproken zal worden.

Dit is een project van sociale afbraak

CFDT, de op één na grootste vakbond bij de Renault-groep

Renault maakte vorig jaar wereldwijd 4 miljoen voertuigen. Tegen 2024 wil de fabrikant de productiecapaciteit bijstellen naar 3,3 miljoen per jaar. Geplande uitbreidingen in Marokko en Rusland zijn daarom opgeschort.

De Franse vakbond CFDT verzet zich tegen de plannen, die ze "een project van sociale afbraak" noemt. CFDT, de op één na grootste vakbond bij de Renault-groep, wil zich "op alle mogelijke manieren" laten horen om tot oplossingen te komen "die samengaan met respect voor de werknemers en de toekomst van alle vestigingen van Renault in Frankrijk".

Wat met 220 werknemers in België?

Of het besparingsplan ook gevolgen zal hebben voor ons land, is nog niet duidelijk. Bij Renault België-Luxemburg is te horen dat het bekendgemaakte transformatieplan de grote lijnen uitzet, maar de gevolgen voor de lokale vestigingen nog niet bekend zijn.

In België werken 220 mensen voor Renault. Zij werken voor de invoerder, de financiële dienstverlener RCI en het Benelux-onderdelenmagazijn in Boom. Autofabrieken zijn er niet meer in ons land. In 1997 ging de autofabriek in Vilvoorde dicht, wat een groot sociaal bloedblad veroorzaakte.

Herbekijk de berichtgeving over het Renault-concern in "Het Journaal" (en lees verder onder de video):

Videospeler inladen...

Ondanks besparingen geen plannen om Formule 1 te verlaten

Wat wel al duidelijk is, is dat de besparingen geen gevolgen zullen hebben voor het engagement  van Renault in de Formule 1. Dat heeft topvrouw ad interim Clotilde Delbos benadrukt. "Wij hebben het al eerder in het openbaar gezegd en wij bevestigen hierbij dat wij geëngageerd blijven in de F1."

Volgens de Renault-topvrouw speelt het budgetplafond dat in de F1 wordt ingevoerd in de kaart van Renault. "De aankondiging van de nieuwe reglementen omtrent het beperken van de uitgaven is heel goed nieuws voor ons want wij moeten minder investeren in deze tak dan sommige van onze concurrenten die veel geld uitgeven. Dus wij zijn en blijven in de F1."

Het budgetplafond in de F1 bepaalt dat er in 2021 nog maximaal 145 miljoen dollar (132 miljoen euro) mag worden uitgegeven. Dat bedrag zakt in de komende jaren tot 140 milljoen dollar (in 2022) en 135 miljoen dollar (2023-2025).

Renault keerde in 2016 na enkele jaren afwezigheid terug in de Formule 1. Een groot succes werd dat nog niet. De Fransen vierden nog geen enkele GP-zege. Een vierde plaats in het constructeurskampioenschap van 2018 is het beste resultaat tot dusver. 

Meest gelezen