De ene maat 38 is de andere niet, Linde Merckpoel vlogt over bodyshaming bij winkelketens: "Herkenbaar voor veel mensen"

De nieuwe vlog van Studio Brussel-presentatrice Linde Merckpoel gaat over bodyshaming. "Tranen in het pashokje", heet de video, en het is een fenomeen dat voor veel mannen en vrouwen herkenbaar is. Kledij vinden die goed past, is niet voor iedereen evident. Merckpoel ging voor haar video samen shoppen met Margo, die bij een grote kledingketen maar geen passende broek kon vinden. Dat verhaal lokte een golf aan gelijkaardige reacties uit. "Ik heb veel droevige verhalen gehoord van mensen die zich slecht voelen en bij het winkelaanbod op hun honger blijven zitten", vertelt Merckpoel.

Margo (op sociale media bekend als cartooniste "Margo zonder t") zocht een broek in kledingketen Monki, die op sociale media graag uitpakt met boodschappen over de zogenoemde "body positivity". Ze tonen in hun campagnes diverse modellen, en ze gaan er prat op dat iedereen passende kledij bij hen kan vinden. Maar Margo ondervond het tegendeel, niet bepaald een fijne ervaring.

"Ik paste echt nérgens in. Mijn mama en zus die mee gingen shoppen, bleven maar broeken naar het pashokje brengen, zonder resultaat. Ik voelde me zo slecht, want ik zie reclamefoto's van vollere vrouwen die wél in die broeken passen", vertelt Margo bij Studio Brussel. "Ik weet dat ik niet van de magerste ben, ik heb maatje 40. Dus ik moet me sowieso ergens overheen zetten als ik ga shoppen. Het is niet leuk, ik bespaar me dat liever. Daarom draag ik steeds vaker een jurkje."

Broeken kopen, dat bespaar ik mezelf liever. Ik draag vaker jurkjes nu.

Margo, die Linde Merckpoel volgde voor haar vlog

Margo tekende een cartoon over deze ervaring en postte die op Instagram. "De warme reacties hierop hebben me verbaasd. Het was voor veel mensen pijnlijk herkenbaar, terwijl ik vreesde dat ik de enige op aarde was met dat probleem."

Linde Merckpoel deelde Margo's tekening, en kreeg via sociale media honderden reacties."Ruw geschat kreeg ik meer dan 300 berichten op enkele uren tijd. Ik merkte meteen dat dit "een ding" is. Heel droevige verhalen heb ik gelezen", vertelt Merckpoel ons. "Ook op Facebook regent het nu reacties. Mensen taggen elkaar met de boodschap: "kijk, dit is ook ons verhaal"."

"Veel mensen shoppen blijkbaar bewust online. Om de pashokjes te vermijden, en omdat webshops vaak wel grotere maten aanbieden. Maatje 44 zal je in veel winkels niet in de rekken vinden. En als het voorhanden is, dan moet je er bij het winkelpersoneel naar vragen. Dat is absoluut niet fijn. En dat geldt net zo goed voor slanke mensen, die niet altijd maat 34 vinden, of grotere of kleinere mensen die geen broek vinden met de juiste lengte."

Veel mensen shoppen blijkbaar bewust online. Omdat webshops vaak wel grotere maten aanbieden, en omdat mensen zo het gevreesde pashokje vermijden.

Linde Merckpoel

Margo en Linde zijn samen gaan shoppen bij tien kledingketens, met als doel om allebei een passende broek te vinden in hun vaste kledingmaat. Al gauw wordt duidelijk hoe relatief kledingmaten zijn: de ene maat 42 is de andere niet. 10 broeken leveren 10 verschillende paservaringen op, de ene nog vervelender dan de andere.

""Vanity sizing", zo heet dat fenomeen. Winkelketens gaan bewust afwijken van maten. Maat 38 wordt verkocht als een 36, omdat die kleinere maat klanten een goed gevoel zou geven", legt Merckpoel uit. "Eigenlijk heeft niemand hier iets aan. Hoe verwarrend is het dat een broek van de ene winkel je perfect past, en een gelijkaardig model van een andere winkel aanvoelt als een duikpak?"

Winkelketens verkopen soms bewust een broek in maat 38 als een 36, omdat het klanten een goed gevoel zou geven.

Linde Merckpoel

"Het was moeilijker dan verwacht om een broek te vinden die past. En daarom hoop ik dat deze video iets teweegbrengt", aldus Margo. "Monki heeft al gereageerd, ik hoop dat ik met hen kan praten. Het is misschien naïef maar mijn stappen hebben tot nu toe al tot deze video geleid, meer dan ik ooit had gedacht." 

"Winkelketen Monki beschouwde dit als een aanval op hen. Dat is helemaal niet onze bedoeling. We willen wel iets aankaarten waar een aanzienlijk deel van hun clienteel mee worstelt. We merken aan de reacties dat dit bij veel mensen een gevoelige snaar raakt", aldus Merckpoel.

Bekijk hier de integrale vlog van Linde: "Tranen in het pashokje":

Meest gelezen