Videospeler inladen...

BEKIJK - "Punk op cello" met getrommel én een paperclip: ook dit is de Koningin Elisabethwedstrijd

Naast klassiekers als Beethoven of Debussy is in de Koningin Elisabethwedstrijd ook hedendaagse muziek te horen, waarbij de cellisten alle mogelijkheden van hun instrument verkennen. Met strijkstok, handen of... een paperclip.  

Afgelopen nacht is Stéphanie Huang als enige Belg doorgestoten naar de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Ook andere halvefinalisten lieten zich opmerken met soms onconventionele keuzes.

Klaarwakker was de zaal bijvoorbeeld bij de Koreaanse Hayoung Choi, toen ze het stuk “Capriccio per Siegfried Palm” van de Poolse componist Krzysztof Penderecki speelde. Daarbij liet ze de cello alle hoeken van de kamer zien, met allerlei ongebruikelijke technieken. De snaren aan de achterkant bestrijken of met de handen op de klankkast van het instrument trommelen. In het publiek vielen veel monden open. 

BEKIJK - Het optreden van Hayoung Choi met haar ongebruikelijke technieken:

Videospeler inladen...

Penderecki schreef het werk in 1968 voor een cellist die van experimenteren hield. Voor een internationale cellowedstrijd is het een ongebruikelijke keuze, zei cellist Benjamin Glorieux op Canvas en Klara. Hij noemde het “punk op cello”, waarmee Hayoung Choi  bepaald risico nam. Maar ze is geselecteerd voor de finale, waar ze nog meer hedendaagse muziek zal brengen: het concerto voor cello en orkest van de Pool Witold Lutoslawski.

De Zwitser Samuel Niederhauser liet het publiek op het puntje van de stoel zitten in zijn halve finale met “EFEU”, in 2010 geschreven door de Zwitserse cellist en componist Thomas Demenga. Ook in dat solostuk zijn bijzondere, sfeervolle klanken te horen, onder meer door een paperclip op de snaren te klemmen.  En ook Niederhauser stoot door naar de finale.

BEKIJK - Samuel Niederhauser produceert sfeervolle klanken door een paperclip aan de snaren van zijn cello vast te maken:

Videospeler inladen...

Hedendaagse klanken dus op de Koningin Elisabethwedstrijd, in de persoonlijke keuze van de kandidaten. Maar natuurlijk zijn er ook de verplichte werken, die speciaal voor het concours gecomponeerd worden en per definitie van deze tijd zijn. In de halve finale was dat “Wie aus der Ferne” voor cello en piano van de Belgische componist Daan Janssens; in de finale moeten de 12 beste cellisten op één week tijd een nieuw werk voor cello en orkest van de Duitser Jörg Widmann instuderen.

Meest gelezen