Autokeuringscentrum Alken, Limburg
Radio2 Limburg

Drukte in keuringscentra door wagenpark dat sinds coronacrisis sterk verouderd is

Het is ontzettend druk in de Vlaamse autokeuringscentra en dat is onder meer te wijten aan een sterk verouderd wagenpark. Uit cijfers van mobiliteitsfederatie Febiac blijkt dat de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark op 2 jaar tijd met 7 maanden is toegenomen. Door de lange levertijden, de hoge prijzen en de onzekerheid over de omschakeling naar elektrisch rijden, kopen we minder snel nieuwe wagens en houden we langer vast aan onze oude voertuigen. En meer oude auto's betekent ook: meer keuringen.

Het is de laatste weken erg druk in de Vlaamse autokeuringscentra. Gisteren schreef de krant Het Belang Van Limburg zelfs dat het centrum in Alken vervroegd de deuren heeft moeten sluiten door de uitzonderlijke drukte. 

"Het voorjaar is traditioneel een drukke periode, maar nu is het uitzonderlijk druk", zegt Sofie Vanhout van Goca Vlaanderen, de organisatie die de keuringscentra uitbaat. Ook vanmorgen liepen de wachttijden in het keuringscentrum in Alken op tot meer dan 3 uur.

Aan het autokeuringscentrum in Alken stonden vanmorgen opnieuw lange files
Radio2 Limburg

Een rechtstreekse oorzaak kan ze niet geven, maar ze vermoedt dat het te maken heeft met de lange levertijden van nieuwe wagens tijdens de coronacrisis. "Mensen moeten langer wachten op een nieuwe wagen en daardoor blijven ze ook langer rondrijden met hun oude wagen."

Door corona en de bijhorende productieproblemen blijven we langer met oude wagens rijden
Michel Martens, Febiac

Haar vermoeden blijkt te kloppen. "Op 2 jaar tijd is de gemiddelde leeftijd van het wagenpark met bijna 7 maanden gegroeid. Dat is veel sneller dan de periode voordien", aldus Michel Martens, directeur van het kenniscentrum van mobiliteitsfederatie Febiac.

Verklaring voor die veroudering is de kleinere instroom van nieuwe wagens. In 2022 werden in België slechts 366.303 nieuwe personenwagens ingeschreven. Dat is het laagste aantal sinds 1995. "Door corona en de bijhorende productieproblemen blijven we langer met oude wagens rijden", aldus Martens.

Een deel van die nieuwe wagens vervangt normaal gezien oude wagens, maar dat gebeurde de afgelopen jaren dus veel minder dan voordien. En meer oude wagens betekent ook meer keuringen. Een nieuwe personenwagen moet pas na vier jaar technisch gekeurd worden, maar een oude wagen moet jaarlijks (of om de twee jaar) naar de keuring. 

Onzekere tijden

De verkoop van nieuwe wagens zit al enkele jaren in een dip, vertelt ook Alain Devos, hoofdredacteur van Autogids.be. "De laatste jaren werkten we vaker van thuis uit en was er minder nood aan nieuwe wagens, maar ook enkele problemen die we kenden tijdens de coronacrisis slepen nog aan."

Denk daarbij aan de lange levertijden van nieuwe wagens en de hoge prijzen. "Maar mensen kijken ook iets langer de kat uit de boom", vertelt Devos. "Binnen enkele jaren zullen benzine- en dieselwagens op verschillende plaatsen niet meer welkom zijn."

"Mensen willen wel omschakelen naar elektrisch, maar hopen dat de prijzen van die wagens de komende jaren zullen zakken en er heerst nog veel onzekerheid over de oplaadcapaciteit. Voorlopig wachten ze dus liever nog even af."

Druktebarometer

Tot slot heeft Sofie Vanhout nog enkele tips voor wie binnenkort naar de keuring moet. “Maak op tijd een afspraak: je kan je wagen al twee maanden voor de vervaldatum op het keuringsbewijs aanbieden in een keuringscentrum, met behoud van die referentiedatum.” 

Wie zonder afspraak een voertuig wil laten keuren, kan voor vertrek de druktebarometer van Goca Vlaanderen raadplegen via autokeuring.be De barometer toont op de kaart van Vlaanderen aan hoe druk het is in de verschillende keuringscentra.

Druktebarometer van Goca Vlaanderen vandaag om 11.58 uur.

Meest gelezen