"Games zijn geen typische bezigheid voor jongens en de sector is lang geen niche meer": 5 misverstanden over games ontkracht
De Belgische gamesector scheert hoge toppen. Toch blijven nog veel clichĆ©s en misverstanden bestaan over games, zegt Youri Loedts, hoofd van het Gamefonds van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). We zetten er vijf op een rij.Ā
Beste game van het jaar. Beste prestatie. Beste role-playing game. Beste multiplayer. Beste ondersteuning van de gemeenschap Ć©n de publieksprijs: āBaldurās Gate 3ā, gemaakt door Larian Studios in Gent, was afgelopen week wereldnieuws.Ā
BEKIJK - Acteur TimothƩe Chalamet maakt de winnaar van "Beste game" bekend:
Gloednieuw is āBaldurās Gate 3ā niet. De game is al uit sinds augustus. Maar toen de makers in november prijzen binnenhaalden op de Golden Joystick Awards werd er nauwelijks over geschreven, zegt Loedts.
āEr is nu wel aandacht aan āBaldurās Gate 3ā op die Game Awards besteed, en dat is meegenomen, maar vaak wordt erover gezwegen. Als dat bij een film zou voorvallen, is het dan weer wel voorpaginanieuws.ā
Over games doen dan ook heel wat misverstanden en clichĆ©s de ronde. In āDe wereld van Sofieā op Radio 1 ging Loedts er dieper op in.Ā
1. Games zijn vooral Japans en Amerikaans
Games vooral een Japanse of Amerikaanse aangelegenheid? Er zijn ook zoveel topstudioās in Vlaanderen, zegt Loedts.Ā
āIk hoop dat iedereen Larian Studios in Gent ondertussen kent, maar er is bijvoorbeeld ookĀ i-illusions. Zij hebben bekendheid opgebouwd met āSpace pirate trainerā, een VR-game. Ook hun snowboardgame āShreddersā was een succes.
Daarnaast is er ook nog Triangle Factory in Gent, Happy Volcano in Leuven, Cyborn in Antwerpen,... Het zijn er veel te veel om op te noemen, en allemaal zijn ze heel goed bezig.ā
2. Games zijn voor kinderen
Dat we games toch stiefmoederlijk blijven behandelen, komt vooral omdat het door veel mensen gezien wordt als iets voor kinderen, zegt Loedts. āTerwijl dat helemaal niet klopt. De gemiddelde leeftijd van gamers wereldwijd is 35 jaar.ā
āSoms wordt ook gezegd dat gaming een typische jongensbezigheid is. Ook dat is helemaal niet waar. 46 procent van de gamers is vrouw.ā
āDe stereotypes kloppen allemaal niet, maar het speelt er wel in mee dat deĀ mainstreampersĀ op games neerkijkt.Ā
3. Games draaien rond geweld
Uiteraard zijn er games waar geweld een rol in speelt. Maar je hebt ook racegames, puzzle games, strategie games, roleplaying games en escape games.
Of zoals gamefanaat William Boeva het verwoordt: āGames zijn een medium zoals je een boek hebt, of muziek, of een film. Er zijn stationsromans en er is literatuur. Met allebei is niets mis, het is maar wat je wil.ā
Loedts noemt games een samenkomst van allerlei kunstvormen: āJe hebt het visuele, de storytelling en de muziek bijvoorbeeld. Toch worden we op Europees niveau nog altijd niet als cultuur erkend, wat we heel erg vinden. Op internationaal vlak is die erkenning er wel."
"Ik wil mijn pijlen niet op iemand richten, maar ik denk dat er te weinig gamers op redacties zitten.ā
4. Gamemuziek is irritante bliep bliep pling plong
Gamemuziek is een genre op zich geworden. Zo werd dit jaar op Film Fest Gent voor het eerst de āWSA Game Music Awardā uitgereikt. De award ging naar River Boy (Narayana Johnson) voor de muziek van het spel "Cult of the lamb".Ā "De verraderlijk schattige, intense en onvoorspelbare muziek van Johnson versterkt de chaos die de gamer moet doorstaan", klonk het in het persbericht.
Games zijn voor heel wat muzikanten een soort virtuele etalage. Sommigen gaan bijzonder ver in het gebruiken van dat parallelle universum: ze treden live op in videogames bijvoorbeeld. Of ze gebruiken een game als platform om hun muziek te promoten. Miljoenen gamers volgden er bijvoorbeeld het optreden van rapper Eminem op āThe big bangā van Fortnite.
Er zijn ook overleden muzikanten die dankzij een game een tweede leven krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Tom Petty en zijn nummer āLove is a long roadā, in de trailer van āGrand Theft Auto VIā. De game komt in 2025 op de markt.
Sinds Petty te horen was in die nieuwe GTA-trailer is zijn nummer al een kwart miljoen keer opgezocht via Shazam. En nĆ³g meer duizelingwekkend: het aantal streams van dat nummer op Spotify is gestegen met 37.000 (!) procent.Ā
āLove is a long roadā is ook het tweede meeste aangekochte nummer in iTunes, na āAll I Want for Christmasā van Mariah Carey.Ā Niet slecht voor een overleden muzikant. En allemaal door die nieuwe versie van GTA.
5. De gamewereld is een kleine wereld
Games zijn dus al lang geen niche meer. De community is heel groot: miljoenen mensen spelen games. āDe omzet voor 2023 wordt nu geschat op 174 miljard euro, en dat wil iets zeggenā zegt Loedts. Zijn cijfers haalt hij bij Newzoo, de marktleider in videogames en gamesdata.Ā
We spreken dus over een gigantische industrie. āGames zijn het snelst verkopende entertainmentproduct aller tijdenā besluit Loedts.Ā
BELUISTER - Youri Loedts, hoofd van het Gamefonds van het Vlaams Audiovisueel Fonds, in het Radio 1-programma "De Wereld van Sofie"