Koen Theuns

N31 tussen A11 en Zeebrugge wordt heringericht, studie moet duidelijkheid brengen

De N31 tussen de A11 en Zeebrugge wordt heringericht. De N31 is de Expressweg die van Brugge tot aan de kustlaan in Zeebrugge loopt. Het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Brugge hebben een studie besteld om de omvorming tot Vlaamse hoofdweg voor te bereiden. 

De N31 is de Expressweg die van Brugge tot aan de kustlaan in Zeebrugge loopt. De weg is een belangrijke ontsluitingsweg voor de haven van Zeebrugge. Maar grote delen ervan zijn onveilig. Zo is het fiets- en autoverkeer alleen maar door lijnen van elkaar gescheiden en er is ook geen middenberm.

Vlaanderen en de stad Brugge willen daar verandering in brengen door de weg om te vormen tot Vlaamse hoofdweg. “Dit betekent onder meer dat er een middenberm komt tussen de twee autorijrichtingen, dat het fietsverkeer veiliger wordt en dat opritten van aanpalende percelen er niet meer rechtstreeks op zullen aansluiten”, vertelt Eveline Vandecaetsbeek, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). 

Grote uitdagingen

Hoe die omvorming het best gebeurt, maakt onderdeel uit van de studie. AWV en de stad Brugge hebben de opdracht met een prijskaartje van 243.000 euro gegund. “De studie gaat in februari van start en zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Maar daarna zal er nog een hele tijd over gaan voor de spade in de grond gaat. Het gaat om een heel complex dossier", aldus nog Vandecaetsbeek.

Eén van de grote uitdagingen wordt het ontsluiten van de bedrijven, huizen en akkers, maar bijvoorbeeld ook het tankstation. Die hebben momenteel allemaal nog een rechtstreekse aansluiting op de weg. “Het realiseren van ventwegen kan een oplossing zijn, maar er kunnen mogelijk ook andere opties zijn. Dit moet allemaal blijken uit het studiewerk."

Koen Theuns

Lissewege

Wat in principe ongewijzigd zal blijven, is de passage door Lissewege. Dat deel van de N31 werd uit de opdracht gehaald. Een studie uit 2011 voorzag dat het dorp ondertunneld zou worden, maar door de hoge kostprijs belandde het dossier van de N31 in de koelkast.  "Om het dossier uit de impasse te halen, hebben we erop aangedrongen om de doortocht in Lissewege uit de opdracht te halen”, zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V).

Met de omvorming naar Vlaamse hoofdweg wordt de maximumsnelheid mogelijk opnieuw opgetrokken naar 90 km per uur. Die is momenteel 70 kilometer per uur, de norm buiten de bebouwde kom. “Het optrekken van de maximumsnelheid wordt onderzocht, maar ook dit maakt onderdeel uit van de studie”, aldus nog Vandecaetsbeek.

Meest gelezen