Nik Shuliahin / Unsplash

Steeds meer mensen in moeilijkheden kloppen aan bij CAW Limburg: Oekraïne- en energiecrisis grote boosdoeners 

In totaal hebben 13.316 mensen vorig jaar aangeklopt bij het Centrum Algemeen Welzijnswerk Limburg (CAW). Dat is 7 procent meer dan in 2021. "Uit een eerste analyse maken we op dat die stijging vooral toe te wijzen is aan de Oekraïne- en energiecrisis", aldus regiodirecteur Johan Neijens. 

Het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) in Limburg heeft vorig jaar opnieuw meer mensen over de vloer gekregen die het moeilijk hadden. "In 2022 hielp CAW Limburg 13.316 mensen met een welzijnsvraag. Dat is zeven procent meer dan in 2021", vertelt regiodirecteur Johan Neijens. 

Het CAW bemerkt dat er heel wat externe factoren zijn die voor extra druk zorgen. "Die hebben we zelf vaak niet in de hand. Ze zorgen voor nog meer stress buiten de dagelijkse sleur om", aldus Neijens. "Denk maar aan de pandemie, het conflict in Oekraïne of de energiecrisis. Het heeft een sterke invloed op het psychisch welzijn. Ook is de financiële hulpverlening sterk toegenomen."

Kwetsbare gezinnen de dupe

Die laatste categorie aan noodkreten stijgt het sterkst. Mensen zitten met de handen in het haar als het over geld gaat. "De energieprijzen zijn extreem gestegen. Heel wat mensen konden daardoor nauwelijks in hun basisbehoeften voorzien. De overheid trof wel maatregelen die hielpen, maar de meest kwetsbaren werden nog steeds het hardst getroffen. Zij wonen niet in de meest energiezuinige huizen en hebben moeite met correct besparen en het aanvragen van de juiste premies." 

Enkele cijfers op een rijtje voor 2022 (in vergelijking met 2021) 

  • 5.131 vragen over psychisch welzijn (+ 11 procent) 
  • 1.552 vragen over inkomsten, uitkeringen en sociale voordelen (+ 48 procent) 
  • 1.019 vragen over uitgaven en schulden (+ 26 procent) 
  • 982 vragen rond budget (+ 69 procent) 
  • 680 vragen over materiële noden (+ 119 procent)

Het CAW probeert alle mensen tijdens hun moeilijk moment bij te staan met financiële begeleiding, budgetbeheer en een kans om hun zorgen op tafel te leggen. Toch gaat dat niet altijd even makkelijk. "We wilden mensen ondersteunen, maar konden weinig perspectief bieden", aldus teamcoördinator Marleen Verhees. "Soms lag de maandelijkse voorschotfactuur hoger dan het totale inkomen. Je kunt pas bemiddelen in schulden als er, na betaling van vaste kosten, iets overblijft om schulden te betalen. Dat was niet langer het geval." 

Aantal stijgt al jaren

Volgens regiodirecteur Neijens stijgt het aantal vragen al langer. "Als we in brede zin kijken, zien we dat er ook meer vragen binnenkomen over psychisch welzijn. Niet alleen bij volwassenen, maar ook bij jongeren. We krijgen meer en meer vragen over stress en draagkracht. Die twee factoren beïnvloeden ook ouder-kindrelaties. Daarnaast zien we ook dat partnergeweld stijgt. In de dak- en thuislozenopvang merken we dan weer dat het basisrecht om een eigen thuis te bezitten niet meer vanzelfsprekend is in deze dure tijden. Die vijf zaken stijgen de laatste jaren zeer sterk." 

Meest gelezen