20 jaar geleden ging "Ice age" in première: "Er schuilt toch een Scrat in ieder van ons, niet?"

Hoe bar de leefomstandigheden ook waren tijdens de laatste ijstijd, in de animatiefilm "Ice age", die 20 jaar geleden in de VS in wereldpremière ging, was er toch nog ruimte genoeg om de lachspieren aan te spreken. In "Ice age" bundelden ruim 20.000 jaar geleden de stuntelende en sissende luiaard Sid, de knorrige mammoet Manny/Manfred en de stoere sabeltandtijger Diego hun krachten om een mensenkind terug te herenigen met zijn familie. Ook al waren het deze 3 'buitenbeentjes' die de verhaallijn van "Ice age" spijsden, toch was het de eekhoorn-rat Scrat die de meeste aandacht wist te trekken. Scrat probeerde almaar een eikel te beschermen of te verstoppen, maar die onderneming liep steeds faliekant af.

"Ice age" werd alvast een van de kassuccessen van 2002, inclusief een Oscarnominatie voor "Beste animatiefilm" een jaar later. Een deel van dat succes was dus te danken aan Scrat, zo merkten recensenten al snel op. Volgens CNN bijvoorbeeld zorgde de aanwezigheid van Scrat voor "een hilarische subplot" in de film. Volgens VPRO Gids was het "praktisch onmogelijk niet te smelten voor "Ice age". De film begint al ijzersterk met een prehistorische eekhoorn die een eikel probeert te verstoppen, wat op een bijzonder grappige manier fout gaat."

"Bijna net zo cruciaal voor de algehele aantrekkingskracht van de film is een personage zonder tekst en met nauwelijks enige band met de verhaallijn. Scrat doet de slapstick-traditie van de periode van de stomme film alle eer aan, in de lijn van de tekenfilms van "Road Runner" en "Tom & Jerry"", was dan weer te lezen op Decent Films.

Volgens CineMagazine tilde het figuurtje Scrat het geheel nog net naar een hoger plan: "Zijn pogingen om zijn dierbare eikeltje te bewaren als appeltje voor de dorst mislukken keer op keer grandioos, met blikseminslagen en lawines tot gevolg. Het is schattig en zielig om hem steeds weer, na verwoede pogingen, gescheiden te zien van zijn eikeltje, maar bovenal is het dolkomisch om hem op grootse wijze de mist in te zien gaan. Zijn piepende geluidjes en krassende nageltjes, waarmee hij het eikeltje probeer te begraven, zijn erg goed toegepast, en de ticjes die hij krijgt wanneer er net weer iets is misgegaan, zoals een stuiptrekkend pootje of trillend ooglid, zijn de komische klapper op de vuurpijl. Geen disrespect voor mammoet Manfred, luiaard Sid, en sabeltandtijger Diego, maar Scrat is toch echt de held van de ijstijd."

Scrat is zo populair omdat mensen zich in hem herkennen

Regisseur Chris Wedge, die ook de ietwat hysterische geluidjes van Scrat voor zijn rekening nam: "Scrat was een noodoplossing. Hij stond in geen enkel script. Mijn doel was om een actiekomedie te maken met weinig dialoog en veel visuele humor. Maar het duurde 25 minuten alvorens de mammoet, de luiaard en de sabeltandtijger elkaar vonden, en in die hele periode viel er nauwelijks iets te lachen. Toen kwam onze animatietekenaar Peter de Sève met deze eekhoorn met opvallende scherpe sabeltanden op de proppen. Een figuurtje om je mee dood te lachen." (Frame, juni 2016)

"We hebben Scrat geïntroduceerd omdat we vonden dat we iets ongemeen grappigs in de film wilden bijvoegen. Het energieke van Scrat is zeker niet nieuw (Wedge vergeleek Scrat in andere interviews onder meer met 'Bugs Bunny', red), maar het lijkt wel nieuw omdat het al zo lang geleden was dat een dergelijk animatiefiguurtje te zien was op het scherm." (BBC, maart 2002)

"Scrat is zo populair omdat mensen zich in hem herkennen. Iedereen maakt wel een periode mee dat het wat minder gaat, dat je moeite moet doen om iets te doen lukken. Scrat slaagt er ook niet in om die eikel te bemachtigen, misschien voor even, maar dan moet hij zich er weer voor inspannen. Als het je zelf overkomt, is dat een tragedie, overkomt het iemand anders, dan is het komisch." ("Ice Age- Behind the scenes", 2002)

"Die geluiden die Scrat maakt, die zijn heel spontaan bij me opgekomen. Het was zo’n dag die velen onder ons wel eens meemaken, zo’n dag waarop je keihard werkt maar niets echt lukt. Je bouwt dan al die spanning op, al je spieren staan gespannen. Een 20-tal minuten kan ik me dan als Scrat afreageren. Dan is het voorbij. Dan heb ik genoeg geleden, genoeg pijn gehad." ("Ice Age- Behind the scenes")

Peter de Sève: "Eigenlijk was Scrat een van de animatiefiguren waar niemand echt mee bezig was. Hij had geen grote rol en het was dus nooit de bedoeling dat hij zou uitgroeien tot het fenomeen dat hij geworden is. Maar het feit dat men hem in de promotietrailer groot uitspeelde, veranderde alles. Iedereen wilde dat figuurtje bezig zien. En dus dachten we: "Die houden we best nog een tijdje in leven." Bovendien, er schuilt een Scrat in elk van ons, niet?" (Den of Geeks, juli 2016)

Het succes van Scrat, en "Ice Age" - er volgden nog 4 films met Scrat, maar in de laatste "Ice age"-film was hij niet meer aanwezig -, begon dus midden maart 2002, met volgende promotietrailer om het publiek naar de cinema te lokken:

Meest gelezen