BELGA/WAD

Alle engagementen rond Oosterweelverbinding zullen worden waargemaakt, reageert minister van Mobiliteit Peeters

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) maakt zich sterk dat er geen enkel engagement rond de Oosterweelverbinding hoeft te sneuvelen, ook al geeft ze toe dat de kosten hoger oplopen dan ingepland. Dat bleek tijdens de voortgangsrapportage van het Toekomstverbond in het Vlaams Parlement. Het verbond werd in 2017 gesloten tussen de burgerbewegingen, de Vlaamse overheid en het Antwerpse stadsbestuur om de Oosterweelverbinding en een reeks leefbaarheidsprojecten te realiseren.

Uit het jongste rapport van het Rekenhof blijkt nu dat de kost voor de Oosterweelverbinding intussen al oploopt tot 6,7 miljard euro. Voor de realisatie van alle leefbaarheidsprojecten zou nu 2,4 miljard nodig zijn, waar initieel 1,25 miljard werd ingepland.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wees op de inflatie, de oplopende rente en de PFAS-vervuiling als redenen waar om het project duurder wordt. "Maar we hebben een verbond gesloten en gaan dat ook effectief realiseren", zei ze.

De leefbaarheidsprojecten zullen deels worden gefinancierd met middelen van het Overkappingsfonds, dat volgens de oppositie nagenoeg leeg is. "Niet waar", aldus Peeters. "Jaar na jaar storten wij minimaal 55 miljoen euro in het fonds. Er is nu 251 miljoen voorhanden, maar er is ook al een bedrag van om en bij de 108 miljoen uitgegeven, onder meer aan fietsprojecten en de geluidsschermen op Linkeroever."

Fietsersbrug over de Schelde

De oppositie hekelde voorts dat het Haventracé op dit moment niet gefinancierd is, maar volgens de minister zal pas later bekend worden hoeveel dat project kost. "We kunnen vandaag niet heel exact weten wat dat gaat kosten, dat is eigen aan alle procedures complexe projecten."

Ook de fietsersbrug over de Schelde komt er, maakte Peeters zich sterk. Eind dit jaar of begin volgend jaar zou daar een aanbesteding voor moeten komen.

Meest gelezen