AB InBev ziet bierverkoop in Europa snel slinken
Dat AB InBev het jaar nog kon afsluiten met een wereldwijde volumegroei van 0,6 procent tot 458,8 miljoen hectoliter, heeft het bedrijf voornamelijk te danken aan de hogere afzet in het noorden van Latijns-Amerika (+4,1 procent), en in mindere mate in Mexico (+1,6 procent) en Azië (+1,7 procent). In België bleef het volume eigen bieren stabiel, onder meer dankzij de campagne rond het WK Voetbal.
De financiële cijfers bleven wat onder de verwachtingen. De ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) groeide met 6,6 procent tot 18,5 miljard dollar (16,3 miljard euro) en de omzet dikte met 5,9 procent aan tot 47,1 miljard dollar (41,4 miljard euro).
AB InBev gaat zijn beleggers verwennen met een hoger dividend (3 euro per aandeel over boekjaar 2014) en het bedrijf gaat voor 1 miljard dollar eigen aandelen inkopen.