Frank May

Dienstenchequebedrijven discrimineren nog vooral op leeftijd

Vlaamse dienstenchequebedrijven gaan in één op de drie gevallen nog altijd in op discriminerende vragen van klanten, die bijvoorbeeld op zoek zijn naar poetshulp. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek met zogenoemde mystery calls, dat zijn anonieme praktijktesten om discriminatie aan te tonen. Uit het onderzoek blijkt dat discriminatie op basis van leeftijd het vaakst gebeurt.

Eerst het goede nieuws, dienstenchequebedrijven gaan steeds minder vaak in op discriminerende vragen op basis van geslacht of origine. Maar discriminatie op basis van leeftijd gebeurt nog wel redelijk vaak.

"Meer en meer dienstenchequebedrijven aanvaarden niet dat klanten nog eisen stellen op vlak van origine of geslacht",  zegt Nathalie Debast van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten, die het onderzoek mee heeft laten uitvoeren. "Maar voor leeftijd is die alertheid nog onvoldoende. Men beseft bijvoorbeeld niet dat een klant die een oudere poetshulp vraagt voor zijn bejaarde moeder, discrimineert."

"Het gaat vooral om onbewuste discriminatie", gaat Debast voort. "Dat betekent dat er onvoldoende kennis aanwezig is." Daarom zullen de bedrijven die niet goed antwoordden op de mystery calls nu begeleid worden. "En ze zullen ook een antidiscriminatieplan moeten opstellen, zodat ze weerbaarder worden voor discriminatie."      

Meest gelezen