MIVB voert druk op rond nieuwe Brusselse metrolijn: "Lijn onmogelijk zonder (duur) noordelijk deel"

Het is onmogelijk om metrolijn 3 in Brussel uit te baten, zonder het gedeelte ten noorden van het Noordstation. Dat zegt Brieuc de MeeĆ¹s, de topman van de MIVB.Ā De kostprijs van de nieuwe metrolijn loopt veel hoger op dan verwacht, waardoor overwogen wordt dat noordelijke deel te schrappen. Maar op het zuidelijke deel is geen ruimte voor een stelplaats, waardoor de MIVB de lijn naar eigen zeggen niet kan uitbaten.

De MIVB heeft vandaag de jaarresultaten van vorig jaar voorgesteld. Het herstel van de reizigersaantallen na de coronacrisis heeft zich ook in 2022 voortgezet. Ook met de tevredenheids- en stiptheidscijfers zit het snor. Ondanks die positieve cijfers, gaat de meeste aandacht naar de problemen met de nieuwe metrolijn 3.

Die nieuwe metrolijn bestaat uit twee belangrijke fasen:

  • Een eerste stuk vanaf Albert in Vorst via het Zuidstation en de centrale lanen naar het Noordstation. Hiervoor is de bouw van een nieuw station "Toots Thielemans" nodig onder het Zuidpaleis en een korte nieuwe tunnel. Voor de rest maakt dit stuk gebruik van de al bestaande premetro-tunnels en haltes.
  • Een tweede deel vanaf het Noordstation naar Bordet in Haren. Daarvoor moeten nieuwe tunnels gegraven worden en nieuwe ondergrondse haltes worden aangelegd. Dit is veruit het duurste stuk.

Volgens de MIVB zelf vorderen de werkzaamheden van dat eerste deel goed. Nochtans zijn er met de nieuwe 120 meter lange tunnel onder het Zuidpaleis wat problemen. Door de Brusselse moerasgrond, dreigen daar verzakkingen en stabiliteitsproblemen.

De kostprijs van het hele project is intussen geƫxplodeerd. Het eerste stuk raakt wellicht nog afgewerkt, maar voor het noordelijke stuk wordt de kostprijs intussen geraamd op 2,5 miljard euro, een miljard meer dan eerst was gezegd.

Hierdoor wordt overwogen om het project niet (volledig) af te werken. Vooral het duurste stuk voorbij het Noordstation wordt geviseerd. De Brusselse regering heeft bijkomende financiƫle middelen gevraagd aan de federale overheid om de metrolijn toch volledig te kunnen bouwen.

Stelplaats nodig

De topman van de MIVB laat nu weten dat het op lange termijn onmogelijk is om alleen het eerste deel om te vormen tot een metrolijn. "Voor een korte tijd kan dat, maar op lange termijn is dat onmogelijk, want er is geen stelplaats op dat deel van het traject."

"Zonder stelplaats moeten we heel ingewikkelde nachtelijke manoeuvres doen om het materieel op de juiste plaats te krijgen", gaat hij voort. "En je kunt het niet onderhouden. Zoā€™n stelplaats moet er zijn op het einde van het traject." Op het traject tussen Albert en het Noordstation is geen ruimte meer om nog een stelplaats te bouwen. In Bordet kan dat wel. Daar is trouwens al stelplaats van de MIVB.Ā 

Metrostation Albert in aanbouw bij een werfbezoek in 2021

Meest gelezen