Videospeler inladen...

OVERZICHT: in 2021 19 nieuwe trajectcontroles, maar systemen die sinds 2019 geplaatst werden, werken nog steeds niet

Er komen heel wat nieuwe trajectcontroles op de Vlaamse wegen volgend jaar, 19 om exact te zijn, daarbij wordt de snelheid van automobilisten over een langere afstand gemeten. In alle Vlaamse provincies wil Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) enkele grote pijnpunten aanpakken. Intussen blijkt wel dat alle nieuwe installaties voor trajectcontroles die sinds 2019 gebouwd werden, eigenlijk niet werken. Dat komt door een softwareprobleem bij de politie.

Minister Peeters heeft 15 miljoen euro om te besteden aan 'handhaving', zowat 4,4 miljoen euro daarvan gebruikt ze voor nieuwe trajectcontroles en camera's, die te hoge snelheid en door het rood licht rijden moeten tegengaan. 

Ze doet dat na intens overleg met de lokale besturen en de lokale politiezones, die het Agentschap Wegen en Verkeer hebben getipt over hun 'voorkeuren'. Om zo dan enkele klassieke en al lang aanslepende pijnpunten aan te pakken.

Dat zal onder meer het geval zijn in Kortrijk, op de gewestweg aan de Pottelberg richting Aalbeke. Ook de N8 naar Ninove, eens je afgereden bent van de E40, is in het vizier. Naast de ringweg rond Aarschot, de N12 in Wijnegem én de Noorderlaan in de haven van Antwerpen. Of gewestwegen in Diest, Geraadsbergen en Gingelom, om er maar enkele te noemen.

Bedoeling is dat alle nieuwe trajectcontroles en camera's er in 2021 komen, de lokale politie zal altijd mee kunnen beslissen over de exacte locatie van de camera's.

Beluister hier het interview met mobiliteitsexpert Dirk Lauwers in "De Wereld Vandaag" op Radio 1, en lees daarna voort: 

Belgisch surrealisme

"Verkeersveiligheid is sowieso heel belangrijk en we zien dat overdreven snelheid nog altijd een 'killer' is in het verkeer. Daarom zorgen we voor handhaving in de vorm van controles en camera's. We willen zo de rijstijl van de mensen aanpassen. Het is vaak op steenwegen dat er te snel gereden wordt, daarom ook dat we vooral daar ingrijpen", zegt minister Peeters.

Maar er hangt ook een typisch Belgisch surrealistisch kantje aan de zaak. "We rekenen in heel de aanpak ook op de federale overheid. Wij leveren vanuit Vlaanderen de camera's aan, de 'hardware' zeg maar. Maar de 'software' waarmee die toestellen werken, dat is federale materie en dat loopt niet altijd even vlot."

Voor een trajectcontrole die helemaal operationeel is, heb je namelijk een installatie nodig die door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op de weg gebouwd wordt, en gegevens doorstuurt naar de verwerkingscentra. Zo kan de politie de resultaten van de controles ‘uitlezen' zodat ze boetes kunnen versturen naar mensen die te snel rijden.

Trajectcontroles die geplaatst zijn na 2018 werken wellicht niet. Eigenlijk weet niemand welke nu werken, en welke niet

Volgens AWV zijn er al bijna 100 van die installaties operationeel, aan hun kant wel te verstaan. Een overzichtskaart vind je hier.

Dat betekent echter niet dat ze ook boetes opleveren. AWV weet eigenlijk zelf niet welke installaties die na 2018 geplaatst werden, werken en welke niet. Dat komt omdat de federale overheid voor het ‘uitlezen’ van de gegevens na 2018 een nieuw software pakket voor de politie moest bestellen, en dat is blijkbaar na twee jaar nog steeds niet in orde. Minister Lydia Peeters heeft nu een dringend overleg gevraagd met de bevoegde federale minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. Dat zou op 6 januari al plaatsvinden.

"Trajectcontroles zouden een belangrijk verkeerselement moeten zijn"

Volgens mobiliteitsexpert en onderzoeker aan de Universiteit van Gent en Antwerpen, Dirk Lauwers, gaat het om twee derde van de installaties die niet werken op de Vlaamse gewestwegen. Dat vertelt hij in "De Wereld Vandaag" op Radio 1. 

waar men die installaties plaatst, gebeuren tot 85 procent minder ernstige snelheidsovertredingen 

Dirk Lauwers, mobiliteitsexpert

Lauwers benadrukt verder dat er snel iets gedaan moet worden aan het probleem: "Uit onderzoek van 2014 blijkt dat waar men die installaties plaatst, tot 85 procent minder ernstige snelheidsovertredingen gebeuren. Dat is een enorm positief effect, zeker als je weet dat 30 procent van de dodelijke ongevallen - zeker op snelwegen - te wijten is aan overdreven snelheid. De trajectcontroles zouden dus een belangrijk verkeerselement moeten zijn."

Hieronder vind je alvast een overzicht van de nieuwe trajectcontroles die de Vlaamse minister vanmorgen aankondigde.

West-Vlaanderen

  • Oostende - R31 x N346 - Roodlichtcamera
  • Roeselare - R32 x Hoogleedsesteenweg - Roodlichtcamera
  • Menen - N43 Gentsesteenweg - Snelheidscamera
  • Wervik - N303 - Snelheidscamera
  • Zedelgem - N368 - Trajectcontrole
  • Oudenburg - N358 - Trajectcontrole
  • Oudenburg - N367 - Trajectcontrole
  • Oudenburg - N368 - Trajectcontrole
  • Kortrijk - N43 - Trajectcontrole
  • Ardooie - N35 - Trajectcontrole

Oost-Vlaanderen

  • Ninove - N8 - Snelheidscamera
  • Aalst - N406 - Snelheidscamera
  • Evergem - N458 - Trajectcontrole
  • Geraardsbergen - N42 - Trajectcontrole

Vlaams-Brabant

  • Holsbeek - N223 x Groenstraat - Roodlichtcamera
  • Scherpenheuvel-Zichem - N212 - Snelheidscamera
  • Aarschot - R25 - Trajectcontrole
  • Diest - N127 - Trajectcontrole

Antwerpen

  • Wijnegem - N012 - Trajectcontrole
  • Turnhout - N012 - Trajectcontrole
  • Antwerpen - N180 - Trajectcontrole

Limburg

  • Dilsen-Stokkem: N75 Boslaan x Watertorenstraat - Roodlichtcamera
  • Dilsen-Stokkem: N78 x Rachels - Roodlichtcamera
  • Dilsen-Stokkem: N75 Boslaan x Heuvelsvenlaan - Roodlichtcamera
  • As - N723 - Snelheidscamera
  • Bree - N76 - Snelheidscamera
  • Bocholt - N76 - Trajectcontrole
  • Gingelom - N789 - Trajectcontrole
  • Gingelom - N755 - Trajectcontrole
  • Gingelom - N765 - Trajectcontrole
  • Pelt: N748 - Trajectcontrole
  • Oudsbergen - N76 - Trajectcontrole

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen