Slagbomen voor 5 lange Vlaamse tunnels om ze af te sluiten bij incidenten

De Kennedytunnel, de Craeybeckxtunnel, de Beverentunnel en de Tijsmanstunnel, allemaal rond Antwerpen, en de Vierarmentunnel langs de Brusselse Ring, dat zijn de tunnels waar de Vlaamse overheid slagbomen installeert om het verkeer tegen te houden en het werk voor de hulpdiensten makkelijker te maken bij bijvoorbeeld ongevallen of brand.  

De 5 tunnels zijn gekozen omdat ze langs de belangrijkste internationale verkeersassen liggen in Vlaanderen voor personen- en goederenvervoer, het zogeheten TERN-netwerk (Trans Europese vervoersnetwerk).

"Als er bijvoorbeeld een brand ontstaat in een tunnel, dan is de rookontwikkeling erg gevaarlijk", zegt Erik Sclep van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Bovendien is de ruimte voor hulpdiensten in een tunnel veel beperkter. Dus we willen bij onheil zo weinig mogelijk mensen in die tunnel om de risico's te beperken en de hulpdiensten makkelijker hun werk te laten doen." 

Meer signalisatie

Naast die slagbomen voor de tunnels komen er ook verkeerslichten aan de laatste afrit, om zo nodig het verkeer af te leiden. En er worden dynamische verkeersborden geïnstalleerd om de bestuurders te waarschuwen en de snelheid te matigen. De camera's in de tunnel signaleren incidenten, zodat de slagbomen en de verkeerslichten door het Vlaams Verkeerscentrum kunnen bediend worden. 

Omdat de slagbomen meerdere rijstroken overbruggen zijn ze behoorlijk groot. Zo worden er aan de Craeybeckxtunnel slagbomen tot 14 meter lang geïnstalleerd. De kostprijs van de signalisatie bedraagt zo'n 7 miljoen, waarvan een derde met Europees geld betaald wordt.

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft  21 tunnels van minstens 200 meter in beheer en zal de komende jaren ook aan de overige tunnels slagbomen plaatsen.

Meest gelezen