Mediaregulator legt VRT boete van 5.000 euro op

De VRT krijgt van de Vlaamse Regulator voor de Media een boete van 5.000 euro omdat in de uitzending van "Hotel M", op 20 augustus op Eén, de regelgeving rond productplaatsing niet is nageleefd.
© BMUSS

Productplaatsing is toegelaten door het Mediadecreet, maar onder specifieke voorwaarden. "Zo mogen de producten of diensten in kwestie geen overmatige aandacht krijgen", klinkt het in een persbericht van de VRM. "Er mag ook niet rechtstreeks worden aangespoord tot de aankoop of huur van goederen of diensten, in het bijzonder door die producten of diensten specifiek aan te prijzen."

De VRM heeft geoordeeld dat dat wel gebeurd is, en dat de VRT zo de limieten heeft overschreden van aandacht die in geval van productplaatsing aan een product mag worden besteed. Zo werden in het programma verschillende collectiestukken van Tanja Dexters becommentarieerd en werd de merknaam van haar kledinglijn "herhaaldelijk en nadrukkelijk auditief vermeld". Er waren ook drie modellen aanwezig.

Ook 2BE krijgt een boete opgelegd, van 2.500 euro. Daar gaat het om de uitzending van de sponsorvermelding "Frisk", op 4 september. De sponsorvermelding van "Frisk" bevatte "veel meer dan de toegelaten louter imago-ondersteunende slogan". Volgens de VRM zette de boodschap "door de vermelding van promotionele elementen aan tot consumptie". Daarom besloot de regulator 2BE een administratieve geldboete van 2.500 euro op te leggen.

Meest gelezen