Ben Weyts (N-VA) over Waze: “Apps moeten niet altijd de snelste weg tonen, maar ook algemeen belang dienen”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts  (N-VA) wil dat navigatie-apps zoals Waze niet altijd de snelste weg aanbieden. Als het van de minister afhangt, sturen de apps sluipverkeer niet langer langs landwegels, scholen of door villawijken. Om dat te vermijden, stelt Weyts zijn hoop in Europees overleg met de app-bouwers, dat twee jaar geleden is opgestart.

VUB-professor Tias Guns doet heel wat stof opwaaien door navigatie-app Waze onethisch te noemen. Dat deed hij onder andere vanochtend in het Radio 1-programma “Bij Debecker”. De computerwetenschapper vindt het gebruik van de app onkies omdat dat sluipverkeer veroorzaakt door filemijdende gebruikers van de app langs kleine wegen te leiden.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts onderkent het probleem. Maar er wordt al aan gewerkt, reageert de minister in het Radio 1-programma “De wereld vandaag”. “We zitten al aan tafel met de mobiliteitsapps in een project dat Socrates 2.0 heet.” Daarin overleggen Europese overheden met bedrijven als Waze, Tomtom, Be-Mobile en onder andere autobouwer BMW. Dat zei de minister onlangs ook in het Vlaams parlement, in een antwoord op vragen over de apps Polly en Waze.

“Door dat overleg trachten we tot een meer gestroomlijnd verkeersbeheer te komen. We trachten de individuele route-adviezen die de private spelers aanbieden, meer te laten stroken met het algemeen belang en het gewenste gebruik van het wegennet.”

Weyts wil dus dat er niet altijd voorrang wordt gegeven aan het individuele belang van elke automobilist. De apps moeten volgens Weyts niet altijd de snelste weg aanbieden. Weyts heeft liever niet dat de route-adviezen doorgaand verkeer langs landwegels, scholen of door villawijken sturen. De app-bouwers hiertoe bewegen, zal niet simpel zijn, beseft Weyts. “We zijn ermee begonnen, maar het is niet eenvoudig om dit te concretiseren.”

Rekker

Zullen de overheden de bedrijven achter de apps wel kunnen overtuigen om kleine wegen niet meer in hun route-adviezen op te nemen? Weyts vermoedt van wel. “Zij weten ook wel dat de rekker eens kan springen en ze het slachtoffer kunnen worden van hun eigen succes. De apps dreigen zoveel gebruikt te worden dat de sluipwegen die ze zelf suggereren ook dichtslibben, met alle gevolgen vandien.”

Zij weten ook wel dat de rekker eens kan springen en ze het slachtoffer kunnen worden van hun eigen succes. 

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA)

Volgens de minister voelen de app-bouwers de maatschappelijke druk ook toenemen en beseffen ze dat ze er beter op anticiperen door de route-adviezen bij te stellen. Het gaat er nu volgens Weyts om, om de “blinde” algoritmes die de apps aansturen, te beperken zodat ze meer oog hebben voor het algemeen belang.

De minister is zich ervan bewust dat dit niet gemakkelijk zal zijn, zeker als de apps daarbij rekening moeten houden met de historische gegroeide ruimtelijke (wan)ordening in Vlaanderen. Daardoor wordt het niet gemakkelijk om route-adviezen te geven die niet langs scholen of bewoning leiden. “Maar dat mag ons niet beletten om aan de slag te gaan”, besluit de minister.

Beluister het gesprek met Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts in "De wereld vandaag":

Meest gelezen