50 vrienden en influencers kregen jam.

American Riviera Orchard gelanceerd met potje confituur, of hoe prins Harry en hertogin Meghan zich "heruitvinden" 

Vrienden die een potje aardbeienconfituur publiceren op sociale media. Zo geven prins Harry en hertogin Meghan het eerste product prijs van hun kersverse merk American Riviera Orchard. Na de bekendmaking van 2 nieuwe Netflixreeksen - over polo, koken en tuinieren - slaan ze een nieuwe weg in. Weg van de slachtofferrol en kiezend voor vertrouwd terrein.

Californië en boomgaarden

Op 14 maart duikt American Riviera Orchard plots op met een Instagramaccount."Door Meghan, hertogin van Sussex. Established 2024", de verwijzing laat er geen twijfel over bestaan dat Meghan Markle na 4 jaar haar comeback maakt op sociale media. 

Het logo van het nieuwe merk is bewust in sierletters.
Foto: American Riviera Orchard

Een filmpje waarin ze kookt en bloemschikt, verduidelijkt dat het om lifestyle zal draaien. Vertrouwd terrein.

Voor haar huwelijk met de Britse prins Harry hield de voormalige 'Suits'-actrice al een populaire lifestyleblog bij, The Tig. "Voor wie hunkert naar voedsel, reizen, mode en schoonheid", vatte ze zelf samen.

American Riviera staat voor de plaats waar Harry en Meghan wonen, Montecito aan de Californische kust. Orchard is letterlijk vertaald boomgaard, oftewel de landschappen daar. Het Instagramaccount verwijst door naar een website waar je kan inschrijven op een wachtlijst om "producten" te ontdekken.

Het exclusieve Montecito brengt je naar de bergen en het strand tegelijkertijd.

Het logo - dat een etiket voorstelt - is in sierletters. Meghan beoefende vroeger als hobby kalligrafie. Over alles is goed nagedacht.

En alles is meteen goed voor meer dan 600.000 volgers. Die volgers kunnen enkel hartjes uitdelen op posts. De commentaarsectie is (voorlopig) op slot.

Meghan heeft trouwe fans, maar evengoed een leger aan trollen. Een van de missies van het Sussex-koppel is net onlinehaat tegengaan. 

Beperkte oplage

Een maand na het Instagramdebuut is het eerste product gelanceerd. Meghans vrienden en een rits influencers hebben deze week foto's gepost van een potje jam van American Riviera Orchard.

De confituur is geleverd in een mandje met citroenen en draagt een nummering, zoals kunstenaars doen bij een beperkte oplage. De hertogin gaat voor een gevoel van exclusiviteit. 

Op Instagram klonk het alvast "Bedankt, M !".
Foto: Insta @Tracey Robbins

Nochtans mogen Harry en Meghan hun Sussex-titel niet voor commercieel gebruik inzetten. Dat is afgesproken met het Britse paleis, maar lijkt met het aparte lifestylemerk een tikkeltje omzeild.

Op de officiële site van "het kantoor van de hertog en hertogin van Sussex" is nergens een verwijzing naar American Riviera Orchard te bespeuren.

Het is onduidelijk waar de winst van de confituur zal belanden: bij een goed doel of (deels) op de rekening van Meghan? Ze is altijd een Amerikaanse zakenvrouw gebleven met neus voor trends.

In 2020 investeerde Meghan in het lokale Clevr Blends dat oplospoeder voor havermelkdrankjes verkoopt. Het concept dat haar over de streep trok? Een vrouwelijke CEO, eerlijke onderhandelingen met boeren, duurzame verpakkingen en 1% van de omzet voor vrijwilligers. 

Koninklijke confituur

Jam is niet uniek in koninklijke verkoopkringen. In heel wat boetieks kan je als toerist na een paleisbezoek, of het nu in Engeland of Zweden is, allerlei voedingswaren of souvenirs kopen. 

Toeval of niet: de lancering van Meghans jam heeft de confituur van koning Charles een duwtje in de rug gegeven. De biologische jam uit de Highgrove-winkel was deze week uitverkocht.

Highgrove is het geliefde landgoed van Charles met boerderijen en aangelegde tuinen die jaarlijks 40.000 nieuwsgierigen lokken. Opbrengsten gaan naar liefdadigheid.

Poosh en Goop achterna?

Vraag is of American Riviera Orchard een succes zal worden. Bij de registratie van het merk op 9 maart werd een ruim assortiment aan producten opgelijst, waaronder cosmetica, parfum, wierook, douchegel, sieraden, bestek, servetten en yogabenodigdheden. 

De koopwaar en de doelgroep zijn te vergelijken met die van lifestylemerken Poosh van realityster Kourtney Kardashian en Goop van actrice Gwyneth Paltrow. Intussen zijn beide labels miljoenen waard.

Lifestyleproducten zijn een gat in de markt, dat wist Paltrow in 2008 met Goop al.
Foto: Getty

Paltrow begon in 2008 ook met een simpele nieuwsbrief en doorstond heel wat stormpjes. Artsen huiveren bij haar bedenkelijke gezondheidstips, zoals in je huid prikken om te verjongen of ijsbaden nemen om je lichaam te ontzuren. 

Om nog maar te zwijgen over de vaginale geurkaarsen die ze op de markt bracht. Paltrow werd uitgelachen. Maar - oh cliché - wie laatst lacht, best lacht: de kaarsen vlogen de deur uit.

Polo als passie

Deze week doken ook beelden op van prins Harry die een polowedstrijd wint in Florida voor Sentebale, een organisatie voor kwetsbare kinderen in Lesotho en Botswana (Afrika).

Meghan mocht Harry de trofee overhandigen, met in hun kielzog de camera's van hun productiebedrijf Archewell dat filmt voor Netflix.

Onder de 300 aanwezigen ook tennislegende en vriendin Serena Williams. Zij was al te gast in Meghans podcast 'Archetypes' en werd op het polo-evenement in een golfkarretje gespot met de hertogin.

Bekijk: Harry's team viert op het podium met Meghan

Videospeler inladen...

Vorige week werd bekendgemaakt dat Netflix 2 reeksen plant rond het koppel. Insteek: koken, tuinieren en polo. Het koppel slaat duidelijk een andere weg in na Harry's vernietigende memoires in "Reserve" en de documentaire over hun vlucht van het Britse koningshuis richting VS.

Met een focus op het positieve. Voor Harry is dat polo voor Sentebale. Vertrouwd terrein. Een van zijn favoriete sporten voor een goed doel dat hij in 2006 oprichtte.

Uitverteld verhaal

De Sussex'en lijken hun verleden als voltijds werkende royals voor het Britse koningshuis achter zich te laten. De eerste jaren wilden ze hun versie van de feiten vertellen. Dat verhaal is nu uitverteld.

Hoewel Harry meegaf dat hij gerust nog materiaal heeft voor een tweede boek. Wellicht tot frustratie van enkele andere Windsors die Harry voortaan wantrouwen (lees: negeren).

Het koppel kan niet langer bij het grote publiek rekenen op begrip, omdat ze zich permanent in de slachtofferrol wurmden. 'South park' dreef de spot met hen, een topman bij Spotify noemde hen "oplichters" en de achtervolging door paparazzi in New York was volgens de politie niet "bijna-fataal". Eerder "uitdagend".

Op de rode loper van de  première van "Bob Marley: one love" in Jamaica. Netwerken en onder de aandacht blijven.
Foto: Getty

Vooral Harry's en Meghans zakenmodel dreigde vierkant te draaien: ze kozen voor financiële onafhankelijkheid door in de schijnwerpers te blijven. Als de publieke interesse afneemt, betekent dat jezelf heruitvinden.

Glamoureus tuinieren, koken en/of sporten zijn op het eerste zicht hippe en meteen veilige keuzes. Niet alleen voor Harry en Meghan trouwens. De 'Heart of Invictus'-serie van de prins brak niet bepaald kijkcijferpotten op Netflix.

'Heart of invictus' was aangrijpende tv, maar in kijkcijferland een flop.
Foto: Netflix

Nochtans waren de verhalen van de gewonde veteranen die hun leven terug op de rails proberen krijgen, stuk voor stuk pakkend en veerkrachtig.

En de top 10 van beste bekeken series niet halen, daar is Netflix gevoelig voor. Toch als er een contract is gesloten voor naar verluidt 93 miljoen euro.

Met pensioen

Rentenieren op je 39e (Harry) of 42e (Meghan) is nogal jong en vaak onmogelijk. Zeker niet als je de klok rond beveiliging nodig hebt, je er een duurdere levensstijl op nahoudt en je telkens de Britse tabloids voor de rechtbank daagt.

Maandag verloor Harry nog een poging om hoger beroep aan te tekenen tegen een uitspraak over zijn beveiliging in het Verenigd Koninkrijk. Hij wil automatische politiebeveiliging - betaald door de belastingbetaler - als hij en zijn gezin in zijn geboorteland zijn. Harry zal echter een privébewakingsfirma moeten blijven inhuren.

Harry zakte in juni speciaal af naar Londen om te getuigen.
Foto: AP

Andere rechtszaken zijn nog lopende. De krant The Sun beet vrijdag in het zand om een proces in januari 2025 uit te stellen. Harry en anderen sleepten uitgeverij NGN voor de rechter voor het onrechtmatig bekomen van informatie, onder meer door telefoons af te luisteren.

De Britse acteur Hugh Grant heeft deze week een financiële schikking getroffen met NGN. Een vrij onverwachte wending.

"Ik wilde de schikking niet, maar zelfs al worden de beschuldigingen bewezen dan had een proces me tot 11,5 miljoen euro kunnen kosten", reageerde Grant misnoegd. Als compensatie schenkt hij een "grote som" aan Hacked Off, een organisatie die zich inzet voor een strikter toezicht op de Britse pers.

 Grant haalde bakzeil. NGN heeft schikkingen lopen in meer dan 1.600 claims.
Foto: Invision

Kroonprins William zou eerder al tot een schikking met NGN gekomen zijn. Harry zelf is niet van plan te stoppen. Hij noemt de Britse media tot de orde roepen "zijn levenswerk". Maar zijn gelijk krijgt hij niet altijd.

In december won de prins tegen de Mirror-groep en kreeg hij 350.000 euro aan schadevergoeding toegekend. Enkele dagen ervoor oordeelde de rechter in het voordeel van de krant The Daily Mail en moest Harry 55.000 euro ophoesten.

Inkomsten en uitgaven. In een huishouden sputtert de geldkraan het liefst niet. Dat geldt evengoed voor de Sussex'en.

Meest gelezen