Videospeler inladen...

Hoe realistisch zijn de plannen van Volvo om volledig elektrisch te gaan tegen 2030? En wat doen andere autobouwers?

Volvo kondigt vandaag aan dat het tegen 2030 alleen nog elektrische auto’s wil bouwen. Maar hoe realistisch zijn zulke plannen, voor autobouwers én voor ons, als consument? VRT NWS stelde vijf vragen aan Tony Verhelle, hoofdredacteur van de gespecialiseerde website Newmobility.news. De doorgewinterde autojournalist ziet de valkuilen, de uitdagingen maar ook de mogelijkheden.

1. Wat zijn de plannen?

“Volvo Cars wil leider worden in de snelgroeiende markt van elektrische premiumwagens en tegen 2030 een bedrijf zijn dat volledig elektrische wagens verkoopt.” Dat bommetje dropte Volvo vanochtend in een persbericht. Vanmiddag lanceert Volvo een nieuw, volledig elektrisch model en dat zal het voortaan jaarlijks doen.

Nu is Volvo niet de eerste autobouwer die de grote overstap naar elektrisch aankondigt: twee weken geleden kondigde Jaguar nog aan dat het tegen 2025 alleen nog elektrische auto’s zal maken. Dat Volvo nu volgt, verrast Tony Verhelle niet: “Het zijn beide nichemerken. Binnen de autosector kan je hen als merk vergelijken met Tesla, daarbuiten doet het denken aan Apple.”

2. Hoe realistisch zijn die plannen voor de producent?

Volvo en Jaguar zijn “premium” merken, die duurdere auto’s maken, die zich onderscheiden van de grotere autobouwers. Ze kunnen het zich volgens Verhelle eerder veroorloven om zich deze aparte ambities te stellen omdat ze zich richten op een nichemarkt. Net als Apple zullen ze hun geld moeten verdienen op het imago en de toebehoren die ze verkopen.

Voldoende marge nemen op de verkoop zal ook nodig zijn, want de ontwikkeling van elektrische auto’s kost (op dit moment nog) handenvol geld. Bovendien valt er achteraf niet veel geld meer aan te verdienen, want elektrische auto’s hebben (nog) minder onderhoud nodig dan de huidige auto’s met klassieke brandstofmotoren.  

Beluister hier de duiding die autojournalist Tony Verhelle gaf in het Radio 1-programma "De wereld vandaag" (lees verder onder de audio):

Volvo en Jaguar nemen volgens Tony Verhelle nu alvast de vlucht vooruit. Het wordt enerzijds een uitdaging om de voorsprong van Tesla in te halen, maar anderzijds is het nu nog wel hét moment om een deel van de markt in te nemen, voor de grote concurrenten zich massaal op de markt begeven. Denk maar aan Volkswagen en Ford, die ook op stoom komen en volledig elektrische modellen lanceren.

Verhelle denkt dat Volvo wel eens in zijn opzet kan slagen, meer nog dan Jaguar. Volvo heeft zich in het verleden altijd geprofileerd op veiligheid. Daar “hernieuwbaar” aan toevoegen is volgens de autojournalist een goede zet. 

Bovendien heeft Volvo de luxe dat het kan terugvallen op moederbedrijf Geely, dat in China ook volop inzet op elektrische auto’s. En laat China ook dé batterijenfabriek van de wereld zijn.

3. Hoe realistisch zijn de plannen voor de consument?

Volledig elektrisch worden kan dan al een haalbare kaart zijn voor de producenten. Maar hoe realistisch is elektrisch rijden voor ons, als consumenten? Tony Verhelle moet zelf niet meer overtuigd worden. Hij rijdt al jaren met een elektrische auto en is daar heel tevreden over. 

Maar de modale Belg, die moet volgens Verhelle de komende jaren vooral nog de psychologische drempel overwinnen. “De Belg rijdt gemiddeld nog geen 50 kilometer per dag, maar koopt wel een auto alsof hij elke dag naar de Côte d'Azur moet kunnen rijden.”

Wat het opladen van auto’s betreft, geeft Verhelle toe dat de laadinfrastructuur echt wel beter moet worden. Maar hij ziet dat de batterijen er voortdurend op vooruitgaan: ze worden goedkoper én krachtiger, terwijl de laadpalen ook steeds krachtiger en dus sneller worden.

4. Wat met de grotere merken?

Terwijl Volvo en Jaguar de vlucht vooruit kiezen, wagen de echt grote autobouwers zich nog niet aan dergelijke boude uitspraken, om binnen redelijk afzienbare tijd volledig elektrisch te gaan. “Maar ze gaan er allemaal wel naartoe”, voorziet Tony Verhelle. 

“Intussen blijven ze op twee pijlers werken: auto’s met klassieke brandstofmotoren blijven maken, terwijl ze nieuwe elektrische modellen lanceren.” 

Daartussen zitten de hybride auto’s en dat vindt Verhelle een slimme strategie. “Kijk maar naar Toyota. Zij zijn daarin heel realistisch. Met het oog op Afrika en Zuid-Azië houden ze het bij hybrides. Er is immers nog een andere wereld, buiten de Westerse.” Een wereld waar laadpalen nog niet voor morgen of overmorgen zijn. 

Daarnaast moeten de grote merken hun vloot ook simpelweg vergroenen, want de uitstootnormen worden almaar strenger. Om de uitstoot en het verbruik naar beneden te krijgen, moeten ze dus wel (deels) elektrische auto’s maken.

5. Wat met de dealers?

Ten slotte nog iets opvallends: in het persbericht kondigde Volvo vanochtend aan dat “alle zuiver elektrische modellen enkel online beschikbaar zullen zijn”. Maar de Belgische woordvoerder van Volvo nuanceert dit: dealers zullen omgevormd worden tot adviseurs. 

Praktisch zullen we dus kijkwinkels krijgen, zoals Tesla er nu al heeft. Daar kan je de auto’s nog zien, voelen en ruiken én een testritje maken. Maar de kleine dealers, die zijn volgens Tony Verhelle ten dode opgeschreven. “Dat zie je nu al. Er is al jaren een grote concentratie bezig waarbij kleine dealers verdwijnen omdat ze te weinig auto’s verkopen.”

De grote showrooms, zoals die er nu nog wel zijn, die ziet Verhelle op termijn ook verdwijnen. “In plaats daarvan zal je kleine centers krijgen, in de steden.” En het weinige onderhoud dat je elektrische slee nog nodig heeft, dat zal in de toekomst steeds vaker aan huis of op het werk gebeuren, zoals Volvo dat bijvoorbeeld nu al doet met zijn elektrische Polestars.

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen