Voetbalsterren schuiven cola weg: frisdrank als EK-sponsor, kan dat wel?

De Portugese stervoetballer Cristiano Ronaldo en de Italiaanse speler Manuel Locatelli toonden deze week op het Europees Kampioenschap voetbal hun ongenoegen over frisdrank. Ze kozen er op een persconferentie voor om de Coca-Cola-flesjes opzij te schuiven voor water. Coca-Cola is nog steeds een van de grote sponsors van het EK. Maar kan je de frisdrankmarketing wel combineren met een gezond evenement?

Kan je reclame maken voor frisdrank en fastfood op een sportevenement? Die discussie bestaat al langer dan vandaag. Coca-Cola is momenteel een van de hoofdsponsors van het EK voetbal. Niet elke atleet staat daar achter. Dat maakten sterspelers Cristiano Ronaldo en Manuel Locatelli duidelijk tijdens een persconferentie. Door de cola opzij te schuiven voor water wilden ze laten zien dat frisdrank niet hoort bij een gezonde levensstijl. Ronaldo zou zelfs zijn zoon verbieden om cola te drinken.

Het ironische aan het hele verhaal is dat Ronaldo ooit zelf met Coca-Cola heeft samengewerkt. Het bedrijf is ook sponsor van Juventus, de club waar de Portugees speelt. 

Bekijk hoe Cristiano Ronaldo Cola aan de kant schuift (en lees verder na de video):

Videospeler inladen...

Er verschenen berichten op sociale media over de gevolgen op de beurs voor het bedrijf. Coca-Cola zou na de actie van Ronaldo verliezen op de beurskoers hebben geleden. In een factcheck gaven we al mee dat dat niet klopt. Ronaldo zou ook niet bestraft worden voor zijn actie. 

"The Red Devils love Coca-Cola"

Gisteren tijdens de persconferentie van de Rode Duivels deed bondscoach Roberto Martínez de grote sponsor dan weer een plezier. Hij vermeldde namelijk even dat zijn ploeg van Coca-Cola houdt. Ook Romelu Lukaku kon het grapje niet laten liggen wanneer hij zei dat Coca-Cola zijn management mag bellen om samen te werken.

Bekijk hieronder de beelden waarin MartĂ­nez zijn appreciatie uit voor Coca-Cola en lees verder onder de video:

Videospeler inladen...

Publiciteit, publiciteit, publiciteit

Het is dan maar de vraag waarom er reclame gemaakt wordt voor frisdrank. "Financiële middelen," meldt marketeer Marc Fauconnier. "Zo'n groot evenement kan niet met overheidsgeld betaald worden en die inkomsten komen dan van sponsors." Coca-cola betaalt jaarlijks miljoenen euro's om reclame te maken op het evenement. "De sponsors zijn op zoek naar naambekendheid en in het geval van Coca Cola zit daar een traditie in." En daar knelt volgens de marketeer momenteel het schoentje. Nu wordt de associatie met sporters gelegd en dat wordt niet altijd in dank afgenomen. 

Dit jaar zijn er erg veel Chinese merken die naam willen maken in de technologiesector. Zij gebruiken dan het EK om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. "Qua fastfood zijn de sponsoraantallen pover", zegt Fauconnier. Coca-Cola, Heineken en Takeaway zijn de enige grote sponsors in de sector op het EK dit jaar. "Je mag niet vergeten dat biermerken zoals Heineken niet al te veel opties hebben om hun merk te promoten", merkt Fauconnier op. "In Frankrijk is reclame voor bier op televisie zelfs verboden. Daarom is het EK een unieke plek qua promotie". 

Sport bestaat niet zonder de juiste sponsors

Ellen Devroe, sportdiëtiste

Coca-Cola-reclame verbieden

Cola als marketing op een sportevenement verbieden, lijkt dan ook niet evident. Toch zijn er stemmen die daarvoor pleiten. Ook sportdiëtiste Ellen Devroe van Make a Move bijvoorbeeld zou het zelf niet promoten op een sportevenement. Maar ze vindt wel dat er meer van afhangt dan de verhouding tussen gezond en ongezond alleen. "Sport bestaat niet zonder de juiste sponsors, ik denk ook niet dat mensen meteen gaan denken dat cola gezond is alleen omdat het op een sportevenement wordt gepromoot."

Marketeer Fauconnier vindt alvast niet dat de marketing verboden moet worden. Het zijn commerciële merken en beide partijen ondervinden er voordelen van. "Ik denk trouwens ook dat Ronaldo het verkeerde slachtoffer kiest", zegt Fauconnier. "Coca-cola is meer dan frisdrank alleen en houdt zich ook enorm bezig met duurzaamheid. Het protest van Ronaldo heeft volgens mij vooral te maken met personal branding." 

Cola is dus ongezond, maar waarom eigenlijk? "Dat komt omdat er snelle suikers in zitten", zegt Ellen Devroe, sportdiëtiste bij Make a Move. Die snelle suikers zorgen voor een piek van het suikergehalte in je bloed. "Er zit ook koolzuurgas in cola wat ervoor zorgt dat suikers niet goed worden opgenomen," aldus Devroe. 

Alleen zitten die snelle suikers ook in sportdrank. Waarom dan geen cola drinken tijdens het sporten? "Omdat er minder suikers in sportdrank zitten dan in cola", zegt de diëtiste. Sportdrank bevat veel mineralen en de ideale concentratie wat zorgt voor een goede suikeropname, dat is bij cola niet het geval." Vaak is ook water al voldoende tijdens een training, maar topsporters moeten soms bijtanken omdat ze niet genoeg energie hebben. 

Meest gelezen