Zo zou de Waaibergstraat er na de werken uitzien

Bereikbaarheidsplan met eenrichtingstraten en bussen door het centrum van Tienen zorgt voor bewonersprotest

Tienen zal de komende maanden in fases het verkeer in de binnenstad anders organiseren. De schoolomgevingen moeten verkeersveiliger worden met kiss-and-ride-zones. Op verschillende plaatsen komen er eenrichtingsstraten om de stad in of uit te rijden. Er zullen ook opnieuw bussen door de stad rijden. Het plan is nog maar net klaar en er is al protest.

Verkeersveilige schoolomgevingen krijgen prioriteit in het nieuwe bereikbaarheidsplan van de stad Tienen. Leerlingen die met de wagen naar school komen, worden aangemoedigd gebruik te maken van de kiss-and-ride-zones. 

Tienen wil ook weer bussen in het hart van het centrum om een goede dagelijkse bediening van de Grote Markt met het openbaar vervoer mogelijk te maken. "De ingrepen moeten de bereikbaarheid van het handelscentrum en de lokale handelaars vergroten", zegt burgemeester Katrien Partyka (CD&V). "Met het bereikbaarheidsplan wordt onze stad aangenamer voor iedereen: bewoners en bezoekers. Voetgangers en fietsers."

Accordeonbussen en smalle straten

Het buurtcomité "De Moerasvrienden" verzet zich tegen de plannen voor een nieuwe bushalte in de Danebroekstraat. Rico Roovers noemt de bussen ronduit gevaarlijk. "De grote accordeonbussen zullen nauwelijks door de smalle straten raken. Ze zijn ook te zwaar voor het wegdek. Ik weet uit goede bron dat er testen plaatsvonden. De chauffeur vond het niet doenbaar. Die bussen gaan helemaal over de voetpaden moeten rijden en kunnen zo kinderen raken of meesleuren. We zitten hier vlak bij een school. Dit is absurd."

De Gilainstraat krijgt een make-over

Bostse poort

Bewoners van de buurt van de Bostse poort vrezen dan weer dat zij alle sluipverkeer zullen te verwerken krijgen. "Mooie plannen," vindt bewoners Kristof Vanroelen, "maar niet voor onze buurt. De straat is helemaal niet geschikt voor snel en zwaar vervoer. Door allemaal straten af te sluiten of éénrichting te maken, rijdt iedereen langs hier. Zelfs wie in de buitenwijken zoals de Viandra moet zijn, komt langs hier. Het is nu eenmaal sneller binnendoor dan langs de ring. Dat staat haaks op het nieuwe bereikbaarheidsplan van de stad Tienen."

Op donderdag 30 maart wordt het bereikbaarheidsplan voorgelegd aan de gemeenteraad. Na goedkeuring zullen de eerste ingrepen tegen het begin van het schooljaar zichtbaar worden in het straatbeeld.

Het buurtcomité De Moerasvrienden protesteert tegen de nieuwe plannen

Meest gelezen