"De luchtvaartmaatschappij vindt het comfort van de passagier een topprioriteit? Onzin!"

Het is ongetwijfeld een van de meest besproken video’s van de afgelopen dagen: tijdens de vlucht van New Orleans naar Charlotte op 31 januari filmde passagier Wendi Williams de man die achter haar zat, omdat die voortdurend tegen haar stoel duwde. Die passagier kon het immers niet hebben dat Williams de leuning van haar stoel naar achteren gezet had. De beelden werden intussen miljoenen keren bekeken en de meningen waren ronduit verdeeld. Williams zelf is nog altijd erg boos over hetgeen gebeurd is, zo vertelde ze gisteren aan Fox Business, en ze overweegt een klacht tegen luchtvaartmaatschappij American Airlines in te dienen.

Het was volgend filmpje dat Williams maakte, nadat ze haar leuning terug naar achteren gezet had, toen de man gedaan had met eten en zij vond dat ze dat opnieuw mocht doen:

De reacties op sociale media waren in ieder geval erg verdeeld. Aan de ene kant stonden zij die de reactie van de man respectloos vonden, aan de anderen kant stonden zij die vonden dat de vrouw rekening had moeten houden met het feit dat de man zelf zijn leuning niet naar achteren kon doen, omdat hij op de laatste stoel zat en niet de mogelijkheid had om zijn stoel naar achteren te leunen. Op diverse nieuwswebsites werden er zelfs specialisten in etiquette bij gehaald om over deze discussie een oordeel te vellen.

American Airlines liet intussen in een officieel bericht weten: "We zijn op de hoogte van de onenigheid die ontstaan is op de vlucht van 31 januari. De veiligheid en het comfort van de passagiers is onze topprioriteit. De zaak wordt momenteel onderzocht."

Momenteel overleg ik met mijn advocaat om te zien welke stappen ik nog kan ondernemen

Maar deze sussende woorden blijken hun effect te missen bij Williams zelf, zo vertelde ze gisteren in het tv-programma "Mornings with Maria" op Fox Business: "Ik weet niet waarom de stewardessen niet ingegrepen hebben. De luchtvaartmaatschappij mag dan wel zeggen dat het comfort van de reizigers op de eerste plaats komt, je hoeft maar naar de video te kijken om te beseffen dat dat niet zo is. Toen ik tijdens de vlucht een stewardess aansprak, wees ze me erop dat ik lichtgeraakt was. Iets later bood ze de man achter me zelfs een drankje aan, opdat hij zich daarmee beter zou voelen. Ik kon haar reactie helemaal niet plaatsen. Toen ik dan mijn gsm bovenhaalde om het gedrag van de man te filmen, werd ze zelfs boos op mij en vroeg me de beelden onmiddellijk van mijn gsm te verwijderen."

"Ik heb vooraf gevraagd of ik mijn stoel naar achteren mocht leunen, en dat mocht. Toen de man achter me vroeg of ik de leuning naar voren wilde doen, terwijl hij aan het eten was, heb ik dat gedaan. Maar nadat hij gedaan had met eten, heb ik de leuning weer naar achteren gedaan. Waarop de man op de stoel begon te slaan, zelfs hard te slaan, waardoor mijn hoofd steeds weer naar voren geduwd werd."

"Momenteel ben ik in overleg met mijn advocaat om te zien welke stappen ik nog kan ondernemen.  Maar ik voel dat ik zowel tegen de man in kwestie als de luchtvaartmaatschappij een klacht moet indienen. Wat die laatste betreft is het echt wel een David en Goliath-verhaal. Want zij zijn dat grote bedrijf en ik ben maar een leerkracht. Het is onzin van de luchtvaartmaatschappij om te beweren dat het comfort van hun passagiers belangrijk is."

Meest gelezen