Elektrische auto’s inzetten als batterij? Op bedrijventerrein in Zelzate komt een "slim laadplein"

Op een bedrijventerrein in aanbouw in Zelzate loopt een proefproject waarbij de batterijcapaciteit van elektrische auto’s van de werknemers zal worden gebruikt, op momenten dat er veel vraag is naar elektriciteit. Als bijvoorbeeld de zonnepanelen op het dak niet genoeg stroom leveren, zouden de auto’s een deel van hun batterijcapaciteit kunnen afstaan om het bedrijf draaiende te houden. De auto's worden met andere woorden ingezet als een soort batterij.

De primeur is voor het ingenieursbureau Sweco in Zelzate. Het bedrijf installeert het slimme laadplein aan zijn nieuw kantorengebouw. Bij een "slim laadplein" gaan de elektrische wagens op de parking het kantorengebouw  van stroom voorzien met hun batterij. Zo gaat er geen stroom verloren.

Bekijk de reportage uit "Het journaal", en lees eronder voort:

Videospeler inladen...

Hoe werkt dat?

Concreet worden de elektrische wagens aangesloten op de laadpalen op de parking. En die laadpalen staan dan in verbinding met het kantorengebouw. "Momenteel heeft ons bedrijf ongeveer 200 elektrische wagens", legt Tom Van Den Noortgaete, energiespecialist bij Sweco uit. "Om die op te laden, heb je laadpalen nodig. De meeste laadpalen werken maar in 1 richting: ze geven stroom aan de elektrische wagens. Op een "slim laadplein" kunnen de laadpalen stroom uit de batterij van de wagen halen, en dan doorsturen naar ons kantorengebouw."

Alle elektrische wagens vormen eigenlijk één grote batterij

Tom Van Den Noortgaete

"Eigenlijk vormen al onze elektrische wagens op de parking samen één grote batterij en daarmee kunnen we onze kantoren van stroom voorzien", klinkt het.  "We hebben ook zonnepanelen op onze daken, en zo kunnen we voor een groot deel zelf in onze stroom voorzien, en zijn we niet meer afhankelijk van het elektriciteitsnet."

Dat betekent wel dat elektrische auto’s in de toekomst in 2 richtingen moeten kunnen werken, dus ze zullen moeten aangepast worden. Ze moeten niet alleen stroom kunnen opnemen, maar ook weer afgeven.  Sommige modellen kunnen dat al, in de toekomst zal dat nog uitgebreid worden.

Energie afsnoepen van personeel?

"Het is niet de bedoeling om energie af te snoepen van onze medewerkers als ze hun elektrische auto bijvoorbeeld thuis opladen. Dat is een bekommernis, maar we gaan het proefproject na een tijdje grondig evalueren. We gaan ook maar een klein stukje stroom uit elke batterij halen, dus zeker niet de hele batterij leeg halen."

Beluister hier het volledige gesprek met Tom Van Den Noortgaete van Sweco op Radio 2 Oost-Vlaanderen:

Meest gelezen