Een beeld uit het nieuwste werk van Adele.
Avalon All rights reserved.

Elke 1,4 seconden nieuw liedje op Spotify, nu al 90 miljoen in totaal: het (over)aanbod aan muziek verklaard

Coldplay, Stromae of Adele: het aanbod nieuwe muziek lijkt dezer dagen nog uitgebreider dan anders. Er is dit najaar dan ook sprake van een heus corona-effect. Maar de trend is niet alleen een gevolg van de pandemie: door de werking van de muziekstreamingdiensten gaat de hoeveelheid releases al jarenlang in stijgende lijn. Wereldwijd komt er om de 1,4 seconden een nieuw liedje bij op Spotify.

Joris Jonckheer, muziekcoördinator voor Studio Brussel, spreekt van een sterke toename in het muziekaanbod dit najaar.  Hij en zijn team worden nu geconfronteerd met tot 600 releases die hen per week worden aangeboden om in de actuele afspeellijsten (de zogenoemde "playlist") van Studio Brussel te draaien. Veel meer nog dan anders. 

Volgens Jonckheer speelt de voorbije coronatijd dezer dagen zeker een rol: "Artiesten konden tijdens de lockdowns meer tijd in de studio doorbrengen, die anders naar het optreden en touren zou gaan."

Dit najaar is er een tsunami aan releases

Dirk Van Der Auwera, hoofd marketing & sales Universal Music Group België

"Die berg aan nieuwe muziek spaarden heel wat artiesten bewust op tot ze weer uitzicht hadden op live optredens. Voor de meesten immers een belangrijk verdienmodel en de beste manier om hun nieuwe muziek te promoten."

Taylor Swift maakte het album "Folklore" tijdens de lockdown en bracht het wel meteen uit. Touren was onmogelijk, dus maakte ze snel een "concertfilm":

Dirk Van Der Auwera, hoofd marketing & sales van Universal Music Group België: "Exacte aantallen houden we niet bij, maar in een typische najaarsperiode spreken we van pakweg 30 tot 50 releases per week. Het zijn er nu beduidend meer: de nazomerse drukte neemt traditioneel af vanaf half november, maar blijft dit jaar duren tot half december" 

Toch waren er tijdens de lockdown ook wereldartiesten die bewust wel uitbrachten, denk maar aan bijvoorbeeld Dua Lipa en Nick Cave (& Warren Ellis). Of zoals Cave "Carnage" zelf omschreef: "een mooie plaat ingebed in een gemeenschappelijke catastrofe". Dit vooral met het idee dat mensen net méér tijd hadden om muziek thuis te consumeren. Volgens Van Der Auwera gingen de meeste van die "lockdown-albums" echter sneller uit de aandacht omdat er geen live-verhaal op kon volgen. 

Durfal Dua Lipa bracht haar album "Future Nostalgia" uit tijdens de lockdown en brak live-streamingrecords (zo'n 5 miljoen kijkers wereldwijd) met het bijhorende "Studio2054"-online concert:  

Karsten Biesemans, hoofd marketing Sony Music Entertainment België, wijt het onmiskenbaar ruimere herfstaanbod aan een samenloop van omstandigheden: "Op de releaseplanning van internationale artiesten hebben we als Belgische afdeling weinig invloed. Er stonden, los van corona, gewoon al veel niet uitgestelde albums in de planning van dit najaar. En waar we bijvoorbeeld met het Bart Peeters-album mikten op voorjaar 2022, is dat iets vroeger uitgekomen omdat de zanger meer tijd had tijdens corona."

"De kat zat op de krant" van Bart Peeters kwam wat vroeger uit dan gepland:

Bart Peeters "De kat zat op de krant"

Luc Tirez, muziekverantwoordelijke van Radio 2 bevestigt het drukke najaar, maar merkt al langer een trend: "Waar er een paar jaar geleden zo'n 70 releases per week werden aangeboden om te draaien op Radio 2, zijn dat er nu - voor dezelfde najaarsperiode - makkelijk 120 tot 130. We moeten dan ook steeds vaker (Vlaamse) artiesten teleurstellen. "

Om een plaatsje op radio, tv of het podium wordt het dit najaar dus nog harder bikkelen en ook de strijd om de nummer 1 in bijvoorbeeld de albumhitlijst woedt feller. Zo'n nummer 1 heeft nog steeds een versterkend promotioneel effect en een zilveren medaille is nu eenmaal geen "goed verhaal". 

Coldplay bracht op 15 oktober het album "Music of the spheres" uit. Een gedoodverfde nummer 1, maar wie wordt "de verliezer" op 2?

Coldplay live

Ook de muziekstreamingdiensten beïnvloeden het (over)aanbod

De algoritmes van streamingdiensten als Spotify en Apple Music dragen onmiskenbaar bij aan een almaar grotere berg muziek.  Ze werken net als die van sociale media als Facebook en Instagram: wie meer "content" maakt, wordt beloond en bereikt mogelijk meer mensen.  Een grote categorie artiesten wordt dus als het ware gestimuleerd om om de paar weken nieuwe muziek uit te brengen. De weinige uitzonderingen hierop zijn de grootste sterren zoals Adele. Net door hun "schaarste" creëren zij een hype.
 

Adele haar nieuwste single na 6 jaar stilte:

En dus zet de evolutie naar steeds meer muziek zich alsmaar voort: in 2019 kwamen er nog 40.000 songs per dag in de virtuele Spotify-rekken, nu zijn er dat al zo'n 60.000 per dag oftewel een wereldwijde songrelease om de 1,4 seconden. Door de aantoonbare groei van het aantal "content creators" zal dit nog lang en sterk blijven stijgen, net als de onvermijdelijke concurrentie tussen hen. 

"Shape of you" van Ed Sheeran is met zo'n 2,9 miljard streams de meest beluisterde song aller tijden van de (naar huidige schatting) 90 miljoen liedjes op Spotify:

Deze albums komen onder andere nog dit najaar op een streamingplatform in uw buurt:
  • Ed Sheeran, =
  • Elton John, The Lockdown Sessions 
  • Lana Del Rey, Blue Banisters
  • The War on Drugs, I Don't Live Here Anymore
  • ABBA, Voyage
  • Adele, 30
  • Suzan & Freek, Dromen in kleur
  • James Arthur, It'll All Make Sense in the End
  • Diana Ross, Thank You
  • Metejoor, Metejoor
  • Meskerem Mees, Julius
  • Little Mix, Between Us
  • K3, Waterval
  • Sylvie Kreusch, Montbray
  • Damon Albarn, The Nearer The Fountain, More Pure The Stream
  • Taylor Swift, Red (Taylor's Version)
  • Lil Uzi Vert, The pink tape
  • Oscar & The Wolf, The Shimmer
  • Brian Wilson, At My Piano
  • Nathaniel Rateliff & The Nightsweats, The Future

Meest gelezen