JBC lanceert een collectie met genderneutrale truien over beroepen en dromen: bedoeld voor élk kind, zo klinkt het.

JBC bant labels "jongens" en "meisjes" in kinderafdeling en brengt genderneutrale truien uit: "Maatschappelijke trend"

Opvallende verandering bij modeketen JBC: in hun winkels verdwijnen alle verwijzingen die aangeven welke kledij voor jongens en voor meisjes is. En naar aanleiding van het nieuwe schooljaar lanceert het bedrijf ook een genderneutrale collectie: truien met verwijzingen naar beroepen waar naar eigen zeggen "elk kind van mag dromen". Pure marketingstunt, of zit er meer achter? "Er is een maatschappelijke trend om kinderen minder op te voeden in vakjes, met minder verwachtingen en vooroordelen", zo klinkt het.

"JBC zet hiermee een stap om nog meer de gelijkheid tussen meisjes en jongens te benadrukken", zegt Mie Van Der Auwera, ex-hoofdredactrice van Libelle en Flair en nu zaakvoerder van PR-bureau MMBSY, dat ook voor JBC werkt.

"De bedoeling is om kinderen te laten afstappen van stereotiepen, waarmee hun ouders misschien nog zijn opgegroeid. Er is meer en meer vraag naar gelijkheid. En in het algemeen zijn diversiteit, inclusie en duurzaamheid belangrijke thema's geworden in de mode. Dat gaat JBC op deze manier vertalen naar hun Belgische winkels", zegt Van Der Auwera in "De wereld vandaag" op Radio 1.

In het buitenland zijn er al modemerken en ketens die stappen richting gendergelijkheid zetten. "Al staat dat nog in de kinderschoenen, maar in de modewereld wordt er al langer geflirt met gendergelijkheid, los van de trends. Die vraag is eerder maatschappelijk dan puur stilistisch. Kinderen niet langer in hokjes stoppen, maar hen versterken in hun dromen, en hen de vrijheid bieden om te kiezen, zonder bepaalde verwachtingen of vooroordelen: daar gaat het over."

De bedoeling is om kinderen te versterken in hun dromen, los van bepaalde stereotiepen of verwachtingen.

Mie Van Der Auwera, zaakvoerder van PR-bureau MMBSY, dat ook voor JBC werkt

Concreet verdwijnen vanaf maandag in alle JBC-winkels de bordjes, die shoppers naar jongens- en meisjeskledij leiden: de kinderafdeling vormt één geheel, met onderverdelingen per leeftijd. En daarnaast wordt een deel van "back to school"-collectie genderneutraal. Er komt een reeks truien, die verwijzen naar bepaalde beroepen. Elk kind kan op die manier kenbaar maken dat het CEO wil worden, of brandweerman, of danser, of ontwikkelaar van games. 

Zal ook de JBC-collectie voor volwassenen evolueren naar meer genderneutrale stukken? "Dat zou absoluut kunnen, waarom ook niet? Je ziet die evolutie nu al in het modebeeld", vindt Van Der Auwera.

"Zowel mannen als vrouwen kleden zich veel individualistischer, en veel bewuster. Een vrouw in een mannenbroek met een sexy topje, of een man met een vrouwelijke blouse en een stoere broek: die zaken zie je steeds vaker in het straatbeeld. Mainstream is dat nog niet, maar het is er al wel. Dus we houden zeker in de gaten hoe zich dat verder ontwikkelt. Want we willen luisteren naar wat er leeft, en mensen steunen in hun eigen ontwikkeling en vrije keuzes", aldus Van Der Auwera.

Zanger en stijlicoon Harry Syles, met parels in zijn oor en opvallende blouse. Hij mixt graag mannelijke en vrouwelijke stukken in zijn outfits.
2019 Matt Winkelmeyer/MG19

Meest gelezen