Luchthavens zijn slecht voor de nachtrust, voor stikstof in kwetsbare natuur en voor CO2-uitstoot.
Foto: Belga

Bond Beter Leefmilieu: "Vlaamse regering beoordeelt luchthavens Luik en Brussel met twee maten en twee gewichten"

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) werkt met verschillende maatstaven voor de luchthavens van Luik en Brussel. Dat zegt milieuorganisatie Bond Beter Leefmilieu. Demir heeft verzet aangetekend tegen een milieuvergunning voor Liège Airport en verwijst daarvoor naar het gevaar voor gezondheid en milieu. Vorige maand leverde ze een omgevingsvergunning voor Brussels Airport af, waarbij ze verwees naar het evenwicht tussen milieu en economie.

Gisteren raakte bekend dat de auditeur van de Raad van State een negatief advies over de milieuvergunning van de luchthaven van Luik heeft gegeven. Als de Raad van State dat advies volgt - wat best mogelijk is - zal de luchthaven op slot moeten. 

De luchthaven heeft een omgevingsimpact voor wie errond woont en voor het milieu

Jasper Wouters (Bond Beter Leefmilieu)

De procedure voor de Raad van State is het gevolg van het verzet van enkele gemeenten in de provincies Limburg en Nederlands-Limburg, maar ook van de Vlaamse regering. In september 2022 heeft Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) verzet aangetekend tegen de milieuvergunning van het Waalse Gewest.

Ze verwijst daarbij in eerste instantie naar "de significante stijging van de geluidshinder" door de uitbreiding van de luchthaven, de toename van stikstofdepositie in kwetsbare natuurgebieden en de gevolgen voor de CO2-uitstoot. "De luchthaven van Luik heeft een omgevingsimpact voor wie rond de luchthaven woont en voor het milieu", zegt ook Jasper Wouters van Bond Beter Leefmilieu. 

Volgens Wouters heeft Demir terecht verzet aangetekend tegen de milieuvergunning voor de Luikse luchthaven.

Gevolgen groter rond Brussels Airport

"Als we naar Brussels Airport kijken, zien we dezelfde gevolgen voor klimaat, natuur en omwonenden", zegt Wouters nog. Alleen zijn die gevolgen daar nog groter: Brussels Airport is groter en verwerkt veel meer vluchten dan Liège Airport. "Bovendien wonen er ook veel meer mensen in de buurt rond de luchthaven van Brussel", weet Jasper Wouters.

Inwoners van de Rand die zien dat Demir opkomt voor Limburgers door de vergunning van Luik aan te vechten, denken aan plat opportunisme

Jasper Wouters (Bond Beter Leefmilieu)

Nochtans heeft minister Demir vorige maand nog maar pas een nieuwe omgevingsvergunning voor onbepaalde duur uitgereikt aan Brussels Airport. Ze koppelt er wel voorwaarden aan "om het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de leefbaarheid voor de omgeving te garanderen". 

"Voor een luchthaven in het Waalse Gewest haalt minister Demir alle mogelijke gezondheids- en leefmilieu-argumenten boven om het aantal vluchten te beperken, maar voor een luchthaven in het Vlaamse Gewest wegen die argumenten plots minder zwaar door en moet vooral het zogenaamde economische belang beschermd worden", stelt Wouters vast.

Volgens hem heeft de demarche van Demir tegenover Luik weinig te maken met bezorgdheid voor natuur en mens. "Dit lijkt mij electoraal gedreven", zegt hij. "Als inwoners van de Vlaamse Rand lezen dat minister Demir voor 'haar' inwoners van Zuid-Limburg wel opkomt door de vergunning van Luik aan te vechten, kunnen zij niets anders besluiten dat dit plat politiek opportunisme is."

Enkele cijfers

De luchthaven van Luik is de grootste vrachtluchthaven van het land en een van de grootste van Europa. De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft er een groot distributiecentrum voor pakjes.

De milieuvergunning van begin vorig jaar bepaalt dat Luik 55.000 vluchten per jaar mag verwerken. Het aantal nachtvluchten zou mogen stijgen van 27.360 per jaar naar 33.120 per jaar. De milieuvergunning voor Liège Airport is geldig tot 2040.

De omgevingsvergunning voor Brussels Airport bepaalt dat de luchthaven vanaf 2030 234.000 vluchten per jaar mag verwerken. Het aantal nachtvluchten ligt nu op 16.000 per jaar. "Dat lijkt veel minder dan in Luik, maar dat is niet zo", zegt Jasper Wouters. "In Brussel loopt de nacht van 23 uur tot 6 uur, in Luik van 23 uur tot 7 uur. Mocht de termijn voor de nacht in Brussel ook tot 7 uur lopen, zou dat op jaarbasis zo'n 28.000 nachtvluchten betekenen, want dan tellen de vele vroege vertrekkende vluchten ook mee."

De omgevingsvergunning voor Brussels Airport geldt voor onbepaalde duur. Dat betekent dat het heel moeilijk wordt om nachtvluchten in de toekomst af te schaffen. 

De bewoners in de Vlaamse Rand voelen zich echt in de steek gelaten

Jasper Wouters (Bond Beter Leefmilieu)

"De bewoners in de Vlaamse Rand voelen zich echt in de steek gelaten door de minister, omdat ze in de vergunning voor de luchthaven van Zaventem niet verder is gekomen dan een paar symbolische maatregelen", aldus Jasper Wouters. "Daarbij valt nog af te wachten of die symbolische maatregelen juridisch afdwingbaar zijn en hoe ze gehandhaafd zullen worden."

Meest gelezen