Aantal klachten over energieleveranciers sterk gedaald

Het aantal klachten over energieleveranciers is in het laatste kwartaal van 2022 stevig gedaald. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die de Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijgegeven.

Het aantal klachten dat de federale Ombudsdienst voor Energie en de VREG registreerden, daalde van 1.402 in het derde kwartaal naar 634 in het vierde kwartaal van 2022. Dat is een daling van net geen 55 procent.

Die weerspiegelt zich ook in het aantal sterren dat de energieleveranciers krijgen op de site van de regulator. Zo beent Ebem (Energiebedrijf Merksplas) Ecopower bij met vijf sterren. Hoe meer sterren, hoe minder klachten de VREG en de ombudsman voor Energie ontvingen.

Ombudsman Eric Houtman vermoedt dat de daling inzake ontvankelijke klachten te maken heeft met een betere bereikbaarheid. Zo hebben de meeste leveranciers hun IT-systemen bijgeschaafd en bijkomend personeel aangeworven om onder meer de telefooncentrales te bemannen.

Meest gelezen