Radio2

Parkeren in Knokke-Heist vanaf januari een pak duurder:" Nodig door inflatie en geplande investeringen"

Parkeren in Knokke-Heist is vanaf volgend jaar een pak duurder: In het centrum betaal je vanaf januari per uur een halve euro meer, in de rand twintig eurocent. Knokke voert de verhoging naar eigen zeggen in omdat het extra centen nodig heeft voor geplande investeringen. Die zijn door de inflatie te duur geworden. 

Vanaf 1 januari 2023 stijgen de parkeertarieven in Knokke-Heist. In de rode en oranje zones betaal je 0,50 euro meer per uur, in de groene zone is dat 0,20 euro. De laatste tariefwijziging dateert van 2019. “Gezien de huidige inflatie en investeringen die gepland staan, konden we niet anders”, aldus schepen Kris Demeyere (Gemeentebelangen).

Enkel voor bezoekers, niet voor bewoners en tweedeverblijvers

De nieuwe tarieven gelden enkel voor bezoekers, niet voor bewoners en tweedeverblijvers: "Daar komen we niet aan”, vertelt Demeyere nog. “We passen enkel de uurtarieven voor bezoekers aan.” En geen beetje. In de rode toeristische zone, waar je maximum twee uur mag parkeren, betaal je voor het tweede uur 3,5 euro in plaats van 3 euro. In de oranje zone betaal je 2,5 euro euro per uur in plaats van 2 euro. Voor de groene zone wordt dat 2,2 euro per uur, al moet je daar enkel tijdens weekends, schoolvakanties en op feestdagen insteken. “Alles wordt duurder, dus eigenlijk is dit een indexatie”, zegt Demeyere. 

"Er staan grote investeringen gepland, en koken kost geld"

De nieuwe tarieven zijn van kracht op 1 januari 2023, wanneer Optimal Parking Control ook meteen aan een nieuwe termijn begint. Het is de eerste tariefwijziging in vier jaar tijd. “Er staan heel wat grote investeringen gepland. Zo willen we de ondergrondse parking onder het Alfred Verweeplein helemaal renoveren. Koken kost natuurlijk geld”, zegt Demeyere. 

Toch blijft Knokke-Heist een van de duurste badplaatsen om te parkeren. Al wil Demeyere dat nuanceren. “Onze parkeerplaatsen in de rode centrumzone zijn erg schaars. We willen mensen letterlijk mobiliseren om alternatieve vervoersmiddelen te gebruiken om naar het centrum te komen. De fiets, bijvoorbeeld”, klinkt het. “We willen langparkeren in die zone afraden. Het is niet de bedoeling dat je daar uren- of dagenlang staat.” Daarom worden de parkeerretributies ook nog verder opgetrokken. 

Strenger toezicht op parkeerplaatsen voor wie gaat shoppen

Wie een snelle boodschap wil doen, kan gebruik maken van de Shop&Go-plaatsen, de rode vakken waar je een halfuur gratis mag parkeren. “Dat systeem werkt erg goed. En we gaan het toezicht op misbruik nog verhogen”, zegt Demeyere. “Wie een dagje wil komen shoppen, heeft genoeg alternatieven om goedkoop te parkeren. Een randparking is dan een goed idee. Binnenkort gaan we trouwens nog een extra randparking realiseren aan de Far West, langs de Natiënlaan.” 

Meest gelezen