De leden van het Leuvense schepencollege tonen het nieuwe logo
Radio 2

Stad Leuven heeft nieuw logo en nieuwe huisstijl: "Weerspiegelt het bijzondere DNA van onze stad"

Leuven heeft vanmorgen zijn nieuwe logo voorgesteld. Het is een schijf, een soort van mozaïek die uit diverse kleuren bestaat, met daaronder de naam van de stad. "Fris en eigentijds, zoals Leuven vandaag is", verwoordt burgemeester Ridouani (Vooruit) het. 

"Leuven. Eeuwenoud. Springlevend." Met die slogan en een afbeelding van het historische stadhuis maakte de stad zich de afgelopen 12 jaren bekend. “Steden zijn nooit af en evolueren altijd. Ook voor Leuven geldt dat”, zegt burgemeester Ridouani. “Het Leuven van vandaag is niet meer de stad die het 12 jaar geleden was, toen het vorige logo het licht zag. En dus is het tijd voor een eigentijds logo dat weerspiegelt waar Leuven vandaag voor staat”, aldus de burgemeester.

Glas-in-lood

“Leuven is een warme, open en diverse stad die baanbrekend en innovatief is, en waar iedereen een frisse dynamiek voelt”, stelt Ridouani. “Ons nieuwe stadslogo en bijhorende huisstijl weerspiegelen dat bijzondere DNA van onze stad. We geven onze stad de nieuwe uitstraling die ze verdient:  eigentijds en toch tijdloos. En met een knipoog naar het verleden, door de visuele verwijzing naar glas-in-loodramen.”

(Lees verder onder de afbeelding)

Ook sokken met het nieuwe logo behoren voortaan tot de merchandising van de stad
stad Leuven

Sokken

Het nieuwe logo en de bijhorende huisstijl kosten de stad 100.000 euro. Het logo en de nieuwe huisstijl zullen dan ook op veel plaatsen te zien zijn zoals  banners, brieven, officiële documenten, alle stadsvoertuigen en gebouwen  en... op merchandising. "We merken dat veel toeristen een souvenir willen meenemen, nadat ze Leuven hebben bezocht. Daarom zorgen we ook voor T-shirts, truien, koffiekoppen en zelfs sokken met het nieuwe logo", aldus nog Ridouani. De omschakeling naar de nieuwe huisstijl zal vermoedelijk nog tot het einde van dit jaar duren. 

Meest gelezen