"Er zijn te veel regels voor de scholen"

Mieke Van Hecke, de topvrouw van het katholieke onderwijs in ons land, roept op tot minder regels voor het onderwijs. Ze reageert daarmee in "De ochtend" op Radio 1 op de vraag van de Vlaamse Scholierenkoepel naar meer gemotiveerde leerkrachten. Volgens Van Hecke zijn er te veel regels en belemmert dat de creativiteit van de leerkrachten.

De Vlaamse Scholierenkoepel heeft 3.000 leerlingen bevraagd en daaruit zijn 6 prioriteiten voor het onderwijs voortgekomen. Zo willen scholieren een stevig antipestbeleid, meer inspraak en lessen die op de praktijk zijn toegespitst. Maar de absolute prioriteit voor de leerlingen blijkt de motivatie van hun leerkrachten. Scholieren zijn uitgebluste leerkrachten beu en vragen dringend meer gemotiveerde mensen voor de klas. Maar al te vaak verwijzen leerkrachten naar het leerplan als leerlingen vragen waarom ze iets moeten studeren, klinkt het.

"We vragen de scholen om werk te maken van het probleem. Maak uren vrij, zet in op motivatie. Coach de leerkrachten en geef ze trajectbegeleiding zodat ze met volle goesting voor de klas staan, want dat heeft een groot effect op leerlingen", zegt Kaylee Surgeloose, de voorzitster van de Vlaamse Scholierenkoepel.

"Iedereen klaagt over te veel regelneverij"

"Ik volg dat voor 100 procent", zegt Mieke Van Hecke, de topvrouw van het katholieke onderwijs in "De ochtend" op Radio 1."De start van ons memorandum is een heel fundamentele vraag naar de overheid: maak ruimte zodanig dat scholen en leerkrachten eigen invulling mogen geven aan datgene wat binnen hun vakgebied moet worden aangeboden." Volgens Van Hecke creëer je op die manier enthousiaste leerkrachten.

Volgens Mieke Van Hecke zijn er te veel regels waardoor onderwijzers in hun creativiteit worden gefnuikt. "Ik denk dat we wat doorgeslagen zijn vanuit de overheid om omwille van de bewaking van kwaliteit de eindtermen heel detaillistisch te gaan invullen." Ze roept op om samen te gaan zitten en om de opdracht van de scholen minimaal te gaan invullen zodanig dat er ruimte is voor creativiteit, zonder dat de controle op onderwijs verloren gaat.

Er zijn te veel regels vanuit een zorg voor kwaliteit, maar ook een druk vanuit de samenleving. Bij elk probleem zegt men dat het onderwijs het moet invullen.

Meteen is het een oproep voor de toekomstige nieuwe minister van Onderwijs. "Iedereen klaagt over de regelneverij. Nodig scholen uit, zeg wat er minimaal moet gebeuren en laat creativiteit aan de scholen vanuit een vertrouwen in de professionaliteit van de leerkrachten", aldus van Hecke.

Meest gelezen