"Uitspraak Oosterlinck te kort door de bocht"

"Te kort door de bocht." Dat zegt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van GO!, het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, in een reactie op de uitlatingen van gewezen KU Leuven-rector André Oosterlinck in De Tijd. "De kwaliteit van de instroom voor onderwijsrichtingen kan wel verbeteren", geeft ze toe, "maar dan moet het beroep van leerkracht aantrekkelijker worden gemaakt". Volgens het OVSG "mogen we de schuld niet bij de leerkrachten leggen".

"De gemiddelde leraar is behoudsgezind en heeft een te laag intellectueel niveau", zei André Oosterlinck, de voorzitter van de Associatie KU Leuven, in De Tijd.

Over die uitspraak wil de topvrouw van GO! weinig woorden kwijt: "te kort door de bocht". "En met de bewering over de behoudsgezindheid van het lerarenkorps ben ik het ook niet eens", aldus nog Verdyck. "Op het einde van het vorige schooljaar hebben we bij GO! een bevraging gehouden onder ons personeel. 11.000 van de 35.000 werknemers namen eraan deel. Daaruit bleek dat de GO!-leerkrachten wel degelijk vooruit willen, dat ze willen meezoeken naar oplossingen voor het onderwijs en dat ze hervorming van het onderwijs wel degelijk nodig vinden."

"De instroom van kandidaat-leerkrachten kan wel beter", geeft ze toe. "De keuze voor het onderwijs is vaak niet de eerste keuze, en dat is jammer, maar om betere studenten aan te trekken, moet ook het beroep van leerkracht aantrekkelijker worden gemaakt. Bovendien primeert in de opleiding vandaag de vakdidactische inhoud. Dat zou wat breder mogen. Differentiatie in dat opzicht zouden wij toejuichen." Of de onderwijsopleidingen dan universitair moeten worden, laat Verdyck in het midden.

"We mogen de schuld niet bij de leerkrachten leggen"

"Als we een ander soort leekrachten willen, moeten de onderwijswerkgevers en de beleidsmensen ervoor zorgen dat die er kunnen komen", zegt Patriek Delbaere, algemeen directeur van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap vzw (OVSG) De organisatie vindt dan ook dat we de schuld niet bij de leerkrachten mogen leggen.

De manier waarop Oosterlinck de problematiek voorstelt, vindt hij "wel heel scherp gesteld". "Er zijn nog heel veel goede leerkrachten in onze scholen", merkt Delbaere op. "Maar de onderwijsverstrekkers en de beleidsmensen moeten zich afvragen of de onderwijsopleidingen niet moeten versterkt worden, of de status van het ambt niet moet worden opgekrikt en of er niet wat meer werk moet gemaakt worden van permanente opleiding."

Volgens de OVSG werden op die vlakken al waardevolle voorzetten gegeven in het loopbaandebat. "Dat debat is opgestart, maar nog lang niet afgerond, en het zal aan de Vlaamse regering toekomen om de doelstellingen van dat debat vorm te geven, namelijk dat we excellente leerkrachten krijgen en dat we ze ook behouden. Het leraarschap moet weer eerste keuze worden bij wie zich inschrijft voor een onderwijsopleiding."

Meest gelezen