© Gregory Van Gansen / Photonews

Trein Tram Bus eist opnieuw 4 treinen per uur tussen Antwerpen en Brussel: "De treinen zijn te kort en zitten overvol"

Reizigersorganisatie Trein Tram Bus hekelt het slechte treinaanbod tussen Antwerpen en Brussel. Ze wil dat er opnieuw een vierde trein komt elk uur. "Als de trein al rijdt, zijn er te korte treinstellen die overvol zitten. Dit moet anders", klinkt het in een open brief aan de NMBS.

Trein Tram Bus wil dat er elk uur opnieuw vier treinen rijden tussen Antwerpen en Brussel. Momenteel rijden er maar drie en dat is niet genoeg, zegt de reizigersorganisatie in een open brief aan NMBS-baas Sophie Dutordoir. Die vierde treinverbinding werd zowat een jaar geleden afgeschaft wegens een tekort aan treinbestuurders en controleurs. Trein Tram Bus wil dat die trein met haltes in Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde opnieuw rijdt. 

"De NMBS beloofde uiterlijk in september een alternatief maar daar zien we niets van. Integendeel. Er zijn de laatste maanden enorm veel afgeschafte treinen, verkorte treinstellen die overvol zitten. Je overstap halen, is extra moeilijk. Zo kan het niet langer", zegt Stefan Stynen van Trein Tram Bus aan Radio2. "De absolute prioriteit is het herstellen van de regelmaat, capaciteit en de herinvoering van de geschrapte IC- en S-treinen op de lijnen 12 en 25, minstens in de brede ochtend- en avondspits."

Intussen is Groen Mortsel gestart met een petitie omdat er nog maar een trein per uur stopt in Mortsel-Oude God. "De verbinding is voor honderden mensen de manier om dagelijks op hun werk en terug thuis te geraken", zegt gemeenteraadslid Michiel Hubeau (Groen). "Veel mensen hebben nu problemen om tijdig op hun werk te geraken of hun kinderen van school op te pikken. De Mortselaar rekent op deze frequente treinverbinding en dat merken we ook aan het grote aantal mensen die spontaan onze petitie tekenen." Op een week tijd hebben bijna 800 mensen die ondertekend.

Antwerpen-Brussel in 49 minuten

De organisatie vraagt een investering van de spoorwegen in personeel en materieel. "Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de NMBS en Infrabel weinig ambitie hebben met deze as. Nochtans gaat het om een vitale verbinding tussen enerzijds de hele provincie Antwerpen, Noord-Limburg, het Waasland, de Vlaamse Noordrand en anderzijds Brussel, een gebied dat meer dan 2 500 000 inwoners telt", aldus de open brief. De cijfers spreken volgens TTB voor zich: "de reistijd van Antwerpen naar Brussel (49 minuten) is bijna even lang als vanuit Brugge of Luik naar de hoofdstad."

In de brief hekelt Trein Tram Bus ook de steeds slechtere verbinding tussen de Kempen en Brussel. "De verbinding Brussel – Mechelen – Lier – Turnhout is de enige reguliere verbinding waarop in het weekend helemaal geen treinen rijden, waardoor de reistijd per spoor vanuit de Kempen naar het binnenland buitensporig lang is", klinkt het. Ook het aanbod van P-treinen uit Mol moet beter.

NMBS deelt bezorgdheid

In een reactie aan onze redactie zegt de NMBS begrip te hebben voor het standpunt van Trein Tram Bus. "Er is op dit moment een grote druk op het hele spoornet door de laattijdige levering van nieuw materieel. Daardoor moeten we het langer doen met oude treinstellen. We zijn ook volop bezig met de aanwerving van nieuw personeel. Dus we delen de bezorgdheid van de reizigersorganisatie en hopen dit zo snel mogelijk op te lossen. Begin januari zitten we trouwens samen rond de tafel", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. 

Meest gelezen