Represented by ZUMA Press, Inc.

Ook Google, Instagram en TikTok zullen moeten investeren in Vlaamse films en series

De Vlaamse regering verplicht de digitale spelers Google, Meta en TikTok om mee te investeren in Vlaamse films, series en documentaires. Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) breidt die investeringsverplichting uit, waarbij mediaspelers die verdienen aan Vlaamse producties verplicht worden om er ook in te investeren. 

De regeling geldt nu al voor kabeldistributeurs als Proximus of Telenet, maar ook voor streamingdiensten als Netflix en Amazon. Die verdienen aan het uitzenden van Vlaamse films en series en zijn verplicht om daarvoor te betalen: ofwel door rechtstreeks in Vlaamse films, series en documentaires te investeren, ofwel door een bedrag aan het Vlaams Audiovisueel Fonds over te maken.

Maar de mediawereld evolueert razendsnel, zeker de digitale mediawereld. Zo zijn fragmenten van Vlaamse films en series vaak te bekijken op digitale platformen. 

We willen dat iedereen die profiteert van deze fantastische content daar ook aan bijdraagt

Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V)
Videospeler inladen...

Daarom breidt de Vlaamse regering de investeringsverplichting uit. Binnenkort zullen digitale platformen als Google (met YouTube), Meta (vooral met Instagram) en TikTok ook moeten bijdragen aan Vlaamse audiovisuele producties. "We willen dat iedereen die profiteert van deze fantastische content daar ook aan bijdraagt", zegt Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V). "Het zal de eerste keer zijn dat videoplatformen als TikTok, Meta en YouTube ook zullen bijdragen aan die Vlaamse producties."

De bijdragen worden vastgelegd op basis van de omzet van de mediabedrijven. "Zij zullen tot 4 procent van hun omzet in Vlaanderen moeten betalen om te investeren in die lokale content", zegt Dalle nog.

Meest gelezen