40 jaar geleden scoorde Drukwerk ook in Vlaanderen met de onvervalste smartlap "Je loog tegen mij"

Het Amsterdams accent leek niet platter te kunnen klinken dan toen Harry Slinger, leadzanger van de Nederlandse groep Drukwerk, 40 jaar geleden de single "Je loog tegen mij" ook in Vlaanderen de hitparade inzong. De op het eerste gehoor onvervalste smartlap werd hier dan ook, met de nodige zin voor overdrijving, op feestjes graag geïmiteerd, al dan niet met een rood mutsje over het hoofd getrokken. Want het enigszins malle, rode gebreide mutsje werd het uithangbord van Slinger, een geboren en getogen Amsterdammer. Dat "Je loog tegen mij" zijn inspiratie vond in de Griekse mythologie was dan weer mooi meegenomen om dit levenslied de nodige diepgang te geven.

Harry Slinger: "Mijn vader had een eigen kleermakerij en zong altijd. Ik kreeg het zingen met de paplepel ingegoten. Bij verjaardagen zette hij me op de tafel om te gaan zingen. Het maakte emotie los bij mensen, dat had ik al vrij snel door. Mijn moeder was veel ziek, mijn vader had in concentratiekamp Vught gezeten. Dus, er was veel armoede en ellende bij ons in de Jordaan. Als je dan een kleintje hebt dat kan zingen en de boel kan vermaken, is het een plezierige afleiding." (Gigstarter, april 2018)

De drang om mensen te entertainen leidde tot groepjes met ronkende namen als de Hot Patatoe Swingers, Penis Black/Pik Zwart en Theeluik, om uiteindelijk te stranden bij Drukwerk. Intussen werkte Slinger als jongerenmedewerker in Amsterdam-Noord, "waar geen reet te beleven viel en de sfeer van ‘No future’ overheerste". Als aanklacht tegen die situatie, ook omdat men dreigde een plaatselijk jeugdhuis te sluiten, bracht Drukwerk de protestsong "Ik verveel me zo in Amsterdam-Noord" uit. Marijke van der Pol, echtgenote van Harry Slinger: "Het was een tijd van demonstreren. Tegen woningnood, tegen kernwapens, kernenergie en zure regen, maar ook vóór het milieu." (Thuisbaas, maart 2020)

Platenmaatschappij EMI zag vervolgens wel brood in Drukwerk, zeker toen tijdens een demosessie "Je loog tegen mij" voorgesteld werd. Of "Terug van Troje", zoals het nummer toen nog heette. Voor de tekst was immers inspiratie gezocht bij de Griekse dichter Homerus en zijn "Odyssee". Wanneer Odysseus terugkeert bij zijn vrouw Penelope, blijkt die laatste voortdurend het hof te zijn gemaakt door een horde mannen ("Toen ik thuis kwam was jouw deur voor mij op slot. En je deed of je niets had gehoord"). Maar in tegenstelling tot Odysseus en Penelope kende de smartlapversie geen 'happy end': "Maar ik denk dat ik dit keer bedank. Bekijk het maar..."

Harry Slinger: "Na de opnames waren we overtuigd dat geen hond dat zou snappen, die titel, "Terug van Troje". De gewone man in de straat zou toch nooit begrijpen dat die "Je loog tegen mij" iets met de Griekse mythologie zou te maken hebben.” (Top 2000 a gogo, juli 2021)

"Ik weet niet of we uiteindelijk de waardering gekregen hebben die we verdienden. Want eigenlijk was het wel een revolutionair liedje, dat toch ging over Odysseus die uit Troje terugkwam. Door ons is dat verhaal toch weer bekend gemaakt." (Top 2000 a gogo)

"Je loog tegen mij" steeg begin 1982 in Nederland snel door naar de eerste plaats in de hitparade, in Vlaanderen werd in februari van dat jaar een top 10-notering gehaald. Harry Slinger: "De jaren 80, dat waren krankzinnige tijden. Ik ben een van de weinigen in Nederland die een gouden single heeft van "Je loog tegen mij", waarvan er 147.500 exemplaren zijn verkocht. In het begin sloeg dat nummer helemaal niet aan, maar na een half jaar was er dankzij Frits Spits (Nederlands radiomaker, red) geen houden meer aan." (Mokum Magazine, juli 2021)

ultratop.be

"Daarna kwamen de feesttenten en de grote feestzalen. Op een gegeven moment kreeg je die megapiratenfeesten in stadions. Eén keer heb ik eraan meegedaan. Ik kwam aan bij een megatoestand in een stadion in Almelo. Voor een groot bedrag hoefde ik maar drie nummers te zingen terwijl in mijn contract stond dat ik minstens een half uur zou optreden. Ik zeg: "Oké, dit is voor één keer, maar daarna nooit meer." Ik ben er om mensen te vermaken en dat gaat verder dan een paar nummers zingen." (Gigstarter)

"Wanneer een journalist belde voor een interview met Drukwerk, antwoordde ik: "Wel, wie zal ik dan allemaal meebrengen?" Maar ze wilden dan mij: "Jij bent Drukwerk!" Ik vond dat nooit eerlijk tegenover de andere jongens. Maar helaas, de wereld zag dat zo." (TV Oranje Artiesten Special, juni 2018)

Slinger was dus duidelijk het uithangbord van de groep, en daar was zijn rode mutsje niet vreemd aan: "M’n vrouw is feitelijk de grondlegger van het idee van mijn typerende rode mutsje. En door stom toeval is dat erbij gebleven." (50 Vitaal Plus, november 2018)

"Marijke vond dat ik met mijn schipperspet op een Duitser leek. Wel, ze kon me toen niet harder raken dan door te zeggen dat ik op een Duitser leek. (lacht) Nadat ik zo’n rolpetje gepast had, vroeg ik aan de verkoopster: "Sta ik ermee?" Ze zei: "Dat wel, maar het is wel een mutsje voor dames." Maar wat kon mij dat nu schelen. Het oogde leuk, daar draaide het om. Om Marijke wat te plagen heb ik dat mutsje opgehouden tijdens ons eerste tv-optreden. Een dag later herinnerde niemand zich de naam van de groep of de titel van het lied, maar had men het wel over die man met het rode petje." (TV Oranje Artiesten Special)

""Kan je niet eens wat vrolijkers op je kop zetten?", vroeg mijn vrouw toen Drukwerk werd opgericht. Ik droeg vaak een zwart schipperspetje, omdat ik op een boot woonde. In De Bijenkorf (warenhuisketen, red) zag ik op de damesafdeling van die rooie rolpetjes. Ik vond dat wel wat. Bovendien, als ik die muts nu afzet, word ik wat minder snel op straat herkend." (Revu, december 2016)

Iets van het rauwe van de punk klinkt nog door in de tekst

In Nederland volgden nog een hele resem hits, in Vlaanderen kon enkel "Marianneke" ruim een jaar later nog op enige bijval rekenen. En dus zal Drukwerk hier vooral herinnerd blijven dankzij "Je loog ten mij", volgens Ronald van Raak, hoogleraar filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, "een prachtig levenslied, dat zijn wortels heeft in de experimentele punk en waar iets van het rauwe van de punk nog doorklinkt in de tekst, wat dit levenslied juist zo mooi maakt. Maar de overbeschaafde keyboard schopt tegelijk alle punk uit de muziek, die daarmee zichzelf kapot maakt. Zoals goede punk ook hoort te doen." (The Post Online, september 2015)

40 jaar geleden bereikte "Je loog tegen mij" (alsof ik een kind was. Geloof dat je dacht dat ik helemaal blind was) alvast de top 10 in Vlaanderen, en ook nu is het nummer nog altijd een populaire 'kroeg-kraker':

Meest gelezen