"Het potentieel van het Zeekanaal Brussel-Schelde als duurzaam en efficiënt transportmiddel is evident", klinkt het .
Foto: De Waterbus

Gemeentes rond Brussel willen waterbus voor woon-werkverkeer op Zeekanaal Brussel-Schelde

De gemeente Machelen en de steden Vilvoorde en Brussel vragen aan de Vlaamse overheid om werk te maken van een waterbus. Met die waterbus kunnen pendelaars woon-werkverplaatsingen van en naar de hoofdstad maken. Dat schrijven de lokale besturen in een persbericht, ze krijgen steun van 12  betrokken partners.

"Het potentieel van het Zeekanaal Brussel-Schelde als duurzaam en efficiënt transportmiddel is evident", klinkt het in het persbericht. "Dit wordt dagelijks bewezen voor goederentransport en tijdens de zomermaanden met de Waterbus voor recreatief en toeristisch gebruik." Die Waterbus herneemt trouwens vanaf vandaag zijn tijdelijke dienstverlening op het kanaal. 

"We leven vandaag al in de meest filegevoelige regio van het land en stevenen af op een echt verkeersinfarct", zegt burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte (Vooruit). "De economische en milieuschade die hierdoor zal ontstaan, is enorm, net als het probleem van het sluipverkeer. De Vlaamse overheid dient samen met de lokale besturen alles op alles te zetten om duurzame verkeersmogelijkheden te voorzien. Een snelle waterbus tussen de hoofdstad en de Rand is er daar Ă©Ă©n van."

Onderzoek naar mogelijkheden waterbus

De partners kijken in de eerste plaats naar het traject Vilvoorde-Brussel. De afstand van het Asiat Park in Vilvoorde, waar het insteekdok het mogelijk maakt een begin- of eindhalte te bouwen, tot aan Metro IJzer in Brussel bedraagt 11 kilometer. Haltes in Neder-Over-Heembeek, Vilvoorde centrum, Schaarbeek (Vorming), Tour&Taxis zouden ook opties kunnen zijn.

De gemeentes vragen dat er 'op korte termijn' onderzocht wordt welke mogelijkheden er zijn voor een waterbus, onder meer op vlak van kostprijs, uitbatingsvoorwaarden en frequentie en snelheid van het transport. 

Project Buda+

Een en ander kadert in het doel om de wijk Buda, een oud industriegebied, te herontwikkelen. 15 partners, waaronder de gemeentebesturen van Vilvoorde en Machelen en het stadsbestuur van Brussel, hebben zich verenigd in het project Buda+ om dat doel te realiseren. De 12 andere partners zijn provincie Vlaams-Brabant, POM Vlaams Brabant, OVAM, Departement Omgeving, Perspective Brussels, CityDev, Haven van Brussel, Brusselse Haven Gemeenschap, De Vlaamse Waterweg, VOKA, Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant en Beci.

Meest gelezen