In de Foyer werd een rode arabesk blootgelegd op een witte achtergrond met groene biezen

Oorspronkelijke kleuren in opera van Gent uit begin 19e eeuw waren pak frisser dan bruintinten van nu

Onderzoekers hebben in de drie salons van de Gentse opera op sommige plaatsen 14 verflagen blootgelegd. De oorspronkelijke kleuren die dateren uit het begin van de 19e eeuw blijken een pak fleuriger dan de huidige, bruinachtige tinten, en er zijn ook kleurrijke decoraties ontdekt. 

De opera van Gent staat voor een grondige restauratie, renovatie en uitbreiding. De werken starten in 2024 en duren zeker vier jaar. Op dit moment loopt een vooronderzoek naar de afwerkingslagen van de drie historische salons: de Foyer, de Redoutezaal en de Lullyzaal. 

Het interieur van die zalen is doorheen de jaren meermaals overschilderd. Het onderzoek moet uitwijzen welke restauratie historisch het meest correct en waardevol is.

Fleurige kleuren

Na een eerste onderzoeksronde heeft het onderzoeksteam op sommige plaatsen 14 afwerkingslagen ontdekt uit verschillende decoratieperiodes. De oorspronkelijke kleuren, die teruggaan tot de eerste helft van de 19e eeuw toen de opera gebouwd werd, blijken veel levendiger en lichter dan de huidige, bruinachtige kleuren. De Lullyzaal bijvoorbeeld, de meeste spectaculaire van de drie pronksalons, werd in de verf gezet met lichtblauwe en lichtroze tinten.

Een geschilderde feniks in de Lullyzaal

Arabesk en feniks

De drie salons waren niet alleen kleurrijker, er was ook meer decoratie. In de Foyer bijvoorbeeld werd een rood arabeskmotief blootgelegd op een witte achtergrond met groene biezen, in de Lullyzaal brachten de onderzoekers dan weer een geschilderde feniks aan het licht. Die decoraties en de verflagen worden nog verder onderzocht, maar het is nu al zeker dat de salons na de restauratie een pak frisser zullen ogen.

Een marmerimitatie-schildering op een sokkel in de Foyer
Opera van Gent (archieffoto)
Foto Kurt bvba, Foto Kurt

Meest gelezen