Europese winkels sturen steeds vaker teruggestuurde pakjes naar stort: "Vernietigen is goedkoper dan opnieuw verkopen"

De pakjes die we online kopen en vaak gratis terugsturen, worden steeds vaker vernietigd. Dat blijkt uit een onderzoek van de Zweedse Universiteit van Lund. Vorig jaar alleen is in Europa voor 22 miljard euro aan teruggestuurde kleding en elektrische producten op het stort beland. 

Een onderzoek van de Zweedse Universiteit van Lund toont aan dat steeds meer van de elektronische producten en kledij die we gratis terugsturen, op het stort belanden. De waarde van de producten die op het stort belanden, zou zo'n 22 miljard euro bedragen. "Voor winkels zijn de kosten om het pakje opnieuw te verzenden, vaak hoger dan de kosten om het te vernietigen", zegt hoogleraar Marketing Els Breughelmans van de KU Leuven. 

Misbruik door de consument

"Je moet je in het standpunt van de handelaar plaatsen. Die moet het pakje na een retour uitpakken en beslissen of het nog in staat is om opnieuw verkocht te worden. De handelaar moet ook mensen betalen om die handelingen te doen. Als je daar ook nog de kosten voor de verzending bij rekent, dan snap je waarom ze het product soms liever vernietigen."

Ook retailexpert Stefan Van Rompaey ziet een trend in het online koopgedrag van consumenten. "We weten allemaal dat er misbruiken zijn van mensen die drie maten bestellen van een bepaald kledingstuk en er dan twee terugsturen. Dat is natuurlijk geen duurzaam koopgedrag." 

Ook winkels moeten hun product beter omschrijven zodat mensen meteen het juiste kopen

Retailexpert Stefan Van Rompaey

"Beter zou zijn om kosten te verbinden aan het opnieuw opsturen van producten", gaat Van Rompaey voort. "Anderzijds zou een winkel in zijn webshop ook veel duidelijkere informatie over het product moeten aanbieden zodat de consument zekerder is dat hij het juiste product of de juiste maat koopt."

De onderzoekers zelf vragen landen om hun wetgeving aan te passen zodat goederen minder snel op de afvalberg belanden. Ze suggereren onder meer om te investeren in extra tweedehandsplatformen waar winkels hun teruggestuurde producten kwijt kunnen. 

BEKIJK - "Een bewustzijn creëren bij de klant vinden wij belangrijk", veel pakjes worden teruggestuurd en dan vernietigd:

Videospeler inladen...

Meest gelezen