Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir.

Vlaams minister Zuhal Demir levert omgevingsvergunning onder voorwaarden af voor Brussels Airport

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft een omgevingsvergunning van onbepaalde duur afgeleverd aan Brussels Airport. De minister koppelt er wel meteen een aantal voorwaarden aan "om het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de leefbaarheid voor de omgeving te garanderen". Zo zullen stille weekendnachten stapsgewijs ingevoerd worden. Een verbod op nachtvluchten komt er niet.

De huidige vergunning voor de luchthaven van Zaventem zou aflopen op 8 juli. Om de activiteiten op Zaventem te kunnen blijven uitvoeren was een nieuwe omgevingsvergunning nodig. De Vlaamse regering moest daar eind maart een beslissing rond nemen.

Midden maart stelde de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie GOVC voor om de Vlaamse regering een 'voorwaardelijk gunstig' advies te verlenen voor een nieuwe vergunning voor Brussels Airport van onbeperkte duur. Het aantal vliegbewegingen op de luchthaven laten  plafonneren en de stille weekendnachten verstrengen waren enkele opvallende voorwaarden.

Vandaag laat Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) weten dat ze een nieuwe omgevingsvergunning heeft goedgekeurd, maar daar hangt ze wel een reeks voorwaarden aan vast. Naar eigen zeggen "om het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de leefbaarheid voor de omgeving te garanderen", klinkt het in verklaring van de minister.

Geen verbod op nachtvluchten, wel vermindering op aantal slaapverstoorden

Een verbod op nachtvluchten, zoals geadviseerd werd door het departement Zorg, komt er niet. Departement Zorg wilde een maximale geluidsgrens voor piekgeluiden voorstellen van 60 decibel wat de facto een verbod op nachtvluchten zou betekenen.

Maar Demir wil de geluidshinder wel tegengaan door het aantal ernstig slaapverstoorden sterk te verminderen: tegen 2032 moet dat aantal met 30 procent omlaag. Onder meer stille weekendnachten, die stapsgewijs zullen worden ingevoerd, moeten daartoe bijdragen. 

Vanaf de zomer van 2026 zullen enkel nog landingen toegestaan zijn voor vliegtuigen met een voldoende laag geluidsniveau 's nachts tussen 1u en 5u van zaterdag tot maandag. Die stille weekendnachten worden stelselmatig enkele uren verlengd in 2028 en 2030. Vanaf 2028 volgt de introductie van stille weekendnachten ook voor opstijgende vluchten.

Daarnaast legt Demir het plafond voor het totale aantal vliegbewegingen op 240.000 vluchten per jaar vanaf 2032. Dat moet een groeiscenario van 13 procent nog steeds mogelijk maken.

In 2023 telde de luchthaven 212.000. Het plafond van 240.000 ligt hoger dan het maximum van 234.000 bewegingen vanaf 2030 dat in het advies van de GOVC stond.

Toekomst veiligstellen

Met de nieuwe vergunning - én de voorwaarden die eraan verbonden zijn - wil de minister de "toekomst van de luchthaven veiligstellen". Maar daarvoor moest ze een evenwicht vinden tussen de economische belangen en de omgevingsbelangen, klinkt het verder in de verklaring. 

"De luchthaven van Zaventem is een belangrijke groeimotor in ons land en kan dat dankzij deze omgevingsvergunning ook blijven. Er werken direct en indirect 64.000 mensen in de luchthavengemeenschap. De koopkracht van al deze gezinnen en de welvaartscreatie voor Vlaanderen fnuiken we hier uitdrukkelijk niet, al vragen we wél inspanningen van de sector. Het evenwicht bewaken tussen de economische belangen en de leefbaarheid is immers de beste garantie op rechtszekerheid", aldus Demir.

Om de voortgang en de toepassing van de voorwaarden verder op te volgen, komt er een "monitoringcommissie", klinkt het in de verklaring. Via "bijstellingsprocedures" zullen voorwaarden in de toekomst "nog aangepast kunnen worden indien mogelijk". 

Meest gelezen