Videospeler inladen...

Autosalon gaat van start: welk type auto is het minst slecht voor het klimaat en welk voor het milieu? 

Het autosalon opent morgen de deuren voor het grote publiek, al voor de 97e keer. Benzine, diesel, elektriciteit, hybride, CNG of LPG: de keuze is groot. Maar waarvoor kies je het beste als je rekening wil houden met het milieu of het klimaat? Pieter Boussemaere, docent klimaat aan de Hogeschool Vives Brugge, legt het uit. 

Het is al de 97e keer dat het autosalon wordt georganiseerd. In al die jaren is er veel veranderd, maar de verbrandingsmotor blijft op de troon zitten, ondanks de slechte pers, het dieselschandaal, de onderzoeken over verkeer en slechte luchtkwaliteit. 

Maar welke auto kan je als consument nu het beste kiezen? Wel, kiezen voor het milieu is alleszins niet hetzelfde als kiezen voor het klimaat, zo legt Pieter Boussemaere uit in "De ochtend" op Radio 1. 

Het mooiste voorbeeld is de auto op aardgas (CNG). Die is beter voor het milieu dan de gemiddelde dieselwagen omdat hij geen roet uitstoot en zeer weinig fijnstof. Maar hij is niet beter voor het klimaat, want een auto op gas stoot evenveel  CO2 uit als de doorsnee dieselwagen.

Klimaatneutraal?

Bestaat er dan een klimaatneutrale wagen? Niet met de energiemix in ons land, meent Boussemaere “De elektrische wagen is de beste optie maar die is niet CO2 neutraal, wel koolstofarm. Dat wil zeggen een uitstoot die 66 tot 80 procent lager is dan een auto met verbrandingsmotor.”

De elektrische wagen geniet dus de voorkeur voor wie het klimaat en het milieu wil sparen. Maar vooral de kostprijs houdt de meeste mensen nog tegen. Sommige waarnemers voorspellen dat 2019 wel eens het jaar van de doorbraak kan worden omdat heel wat grote constructeurs een elektrische auto op de markt brengen en dat zal de kostprijs weer drukken.

Onrechtvaardig

De forse vermindering van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling voor zware elektrische wagens is onrechtvaardig, zegt Boussemaere. “Mensen die een zware Tesla kopen, in absolute termen winnen die vele duizenden euro's. Schaf dat af en gebruik het geld om mensen te steunen die een kleine elektrische wagen willen kopen.”

Terrein- en bestelwagens in de lift

Mobiliteitsorganisatie VAB kaartte het onlangs aan. De SUV zit in de lift. De motoren zijn zuiniger en goedkoper geworden. Constructeurs en consumenten kiezen hoe langer hoe meer voor groot en hoog. Daarbij verliezen de automobilisten de brandstofrekening wel eens uit het oog, want een gewone berline vervangen door een SUV betekent geen echte winst.

Een plug-in SUV is beter dan een gewone hybride als je hem tenminste geregeld oplaadt.

Pieter Boussemaere, docent klimaat, Hogeschool Vives Brugge

“In ieder geval is de plug-in hybride een beter alternatief dan een gewone hybride als je hem correct gebruikt. Dat wil zeggen, geregeld opladen en elektrisch rijden op korte afstanden. Dat geldt trouwens ook voor bestelwagens met een elektromotor.”
Maar uiteindelijk is de vraag of je moet kiezen tussen gas, benzine of diesel achterhaald. We hebben een alternatief, dat is elektrisch rijden. En daar moeten we op inzetten besluit Boussemaere.

Bekijk hieronder het verslag over de opening van het Autosalon uit "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Onze reporter Stijn De Groote op het Autosalon: "De grote omslag naar elektrisch lijkt nog niet voor morgen"

Videospeler inladen...

Meest gelezen