Nicolas Maeterlinck

Oproep in strijd tegen dodehoekongevallen: "Vrachtwagenbestuurders, hou uw voorruit leeg"

Vrachtwagenbestuurders zouden hun voorruit en dashboard zo leeg mogelijk moeten houden. Dat is de oproep van Vias, het kenniscentrum voor de verkeersveiligheid, om dodehoekongevallen met voetgangers en fietsers te vermijden. De oproep is een van de conclusies na de reconstructie van 29 dodehoekongevallen.  

Naast de ondertussen gekende dode hoek als de vrachtwagen rechts afslaat en de dode hoek vlak achter de vrachtwagen, is er ook eentje vlak voor de truck. En om die levensgevaarlijke hoek zo klein mogelijk te maken, vragen Vias en de transportfederaties hun truckers om hun dashboard en voorruit leeg te houden. 

Er zijn natuurlijk een aantal dingen die verplicht tegen de voorruit of op het dashboard van de vrachtwagen moeten geplaatst worden, zoals officiële vignetten en de On Board Unit (OBU) voor kilometerheffing. Maar veel vrachtwagenbestuurders personaliseren daarnaast hun cabine met vlaggetjes, stickers, borden met de naam van hun lief of andere dingen die hen aan thuis doen denken omdat hun werkruimte ook hun leefruimte is. 

Vooral oudere voetgangers en fietsers slachtoffer

"De conclusies uit deze studie zijn gebaseerd op de analyse van 29 reconstructies met dodehoek­ongevallen," zegt Stef Willems van Vias. "Vooral net voor de vrachtwagen, zijn voetgangers en oudere fietsers zich niet altijd bewust van het feit dat de vrachtwagenbestuurder je niet altijd kan zien. We roepen voetgangers en fietsers op om daar extra aandachtig voor te zijn. Oogcontact is daarbij een gouden regel: als jij de vrachtwagenbestuurder ziet, kan de bestuurder ook jou zien."

Uit de studie van de 29 onderzochte dodehoekongevallen blijkt dat vooral 70 en 80-plussers het slachtoffer waren en dat het ongeval in die gevallen altijd dodelijk afliep.

"De taak van een vrachtwagenbestuurder is natuurlijk heel complex maar net daarom is het belangrijk dat hij ervoor zorgt dat zijn zicht niet beperkt wordt door allerhande vlaggen, stickers of naambordjes aan zijn voorruit of dashboard."

"Daarnaast moet er uiteraard ook verder ingezet worden om kruispunten zo in te richten dat er geen conflicten mogelijk zijn tussen rechts afslaand verkeer en doorgaand verkeer", zegt Willems. Transporteursvereniging Febetra steunt de oproep van Vias. 

Meest gelezen