Videospeler inladen...

Personeel De Lijn in Vlaams-Brabant blijft donderdag staken

Ook vanavond is het verkeer van De Lijn verstoord door een staking van de socialistische vakbond ACOD in heel Vlaanderen. "Globaal gezien is 70 procent van de chauffeurs uitgereden, de hinder is het grootst op de stadsnetten en aan de kust", klinkt het bij De Lijn. De staking eindigt vanavond, behalve in Vlaams-Brabant.

De hinder bij De Lijn is vanavond ongeveer even groot als vanmorgen. Ook na de dienstwissel vanmiddag is 1 op de 3 chauffeurs niet uitgereden. Reizigers krijgen de raad om de verstoringspagina van De Lijn te raadplegen via verstoring.delijn.be.

"De actie verstoort momenteel het tram- en busverkeer in heel Vlaanderen, dat betreuren we", zegt Inge Debruyne van De Lijn. "Globaal gezien is ongeveer 70 procent van de chauffeurs aan de slag gegaan." Er zijn regionaal wel grote verschillen qua hinder. "De hinder is het grootst op de stadsnetten en aan de kust."

Globaal rijden ongeveer twee derde van de chauffeurs. De hinder is het grootst op de stadsnetten en aan de kust

Inge Debruyne van De Lijn

Journaliste Marjan Temmerman stond vanmorgen aan een stakingspost aan de stelplaats vlakbij het station van Berchem, in Antwerpen. "Hier rijden nauwelijks chauffeurs. Normaal hadden hier zestig bussen moeten vertrekken, maar slechts zes chauffeurs kwamen opdagen. De stakingsbereidheid is groot, er zijn veel frustraties en de stakers hopen dat hun problemen serieus genomen worden."

Lees verder onder de afbeelding: 

Actie aan de stelplaats vlakbij het station van Berchem, in Antwerpen

Staking al langer aan de gang in Vlaams-Brabant, maar waarom eigenlijk?

Vanaf morgen zou het tram- en busverkeer opnieuw normaal moeten verlopen, want de staking eindigt vanavond. Behalve in Vlaams-Brabant dan: daar staakt een deel van de buschauffeurs al voor de negende dag. Ze protesteren tegen tal van problemen bij De Lijn in Vlaams-Brabant, waaronder het personeelstekort, de onregelmatige werkroosters in de chauffeursplanning, het niet toekennen van verloven, de slecht werkende personeelsadministratie, de manklopende organisatie in de technische diensten en de slechte planning voor de controleurs. Nieuwe onderhandelingen vandaag hebben geen resultaat opgeleverd, dus wordt er morgen voor de tiende dag op rij gestaakt in Vlaams-Brabant.

De staking in heel Vlaanderen van vandaag was een initiatief van de socialistische vakbond ACOD. De liberale vakbond ACLVB steunt de staking in Vlaams-Brabant, maar roept niet op tot staken in heel Vlaanderen. De christelijke vakbond ACV staakt niet meer mee.

Topman De Lijn: "Snap niet waarom er gestaakt moet worden"

Directeur-generaal van de Lijn Roger Kesteloot vindt dat de staking die de socialistische vakbond houdt "alle redelijkheid te boven" is. "Ik snap niet waarom er gestaakt moet worden", verklaarde hij in "Terzake". Hij wijst erop dat er maar één vakbond staakt en vindt dat de christelijke vakbond "moedig" is door niet aan de staking deel te nemen.

(lees verder onder het interview in "Terzake")

Videospeler inladen...

Kesteloot zegt ook dat het niet klopt dat de top van De Lijn niet naar de vakbonden en de werknemers luistert. De baas van De Lijn vindt het voorts "zeer bizar" dat tijdens de verzoeningsvergadering van gisteren het ACOD een pamflet verspreidde waarin opgeroepen werd tot staking. Volgens hem werkt het ACOD met de staking mee aan de privatisering van De Lijn.

De directeur-generaal benadrukte ook dat er voor elk probleem dat de vakbonden aankaarten aan een oplossing wordt gewerkt. Ook de klachten dat de chauffeurs hun vakantie niet kunnen opnemen, schoof hij van tafel: alle vakanties van 2019 kunnen opgenomen worden, ook in Vlaams-Brabant, verzekerde Kesteloot.

Bevoegde minister Lydia Peeters: "Willen een gegarandeerde dienstverlening"

De bevoegde Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is "niet happy" met de staking: "De reiziger is altijd de dupe", vertelt ze in "De ochtend" op Radio 1. "Ik heb het gevoel bij ACOD dat ze niet echt geneigd zijn om tot een akkoord over te gaan. We moeten het overleg altijd een kans geven, maar wel langs twee kanten. Ik roep op tot dialoog, de reiziger moet centraal staan."

Minister Peeters benadrukt dat er in de beheersovereenkomst van De Lijn al staat dat het bedrijf zelf moet instaan voor een soort van minimale dienstverlening. "Maar we willen nog een stapje verder gaan, er moet een gegarandeerde dienstverlening komen, naar het voorbeeld van NMBS. Werknemers moeten dan een drietal dagen op voorhand aangeven of ze staken of niet." Peeters laat weten dat de vraag gesteld is aan De Lijn om zelf zo'n gegarandeerde dienstverlening uit te werken. "Slagen ze daar binnen de zes maanden niet in, dan gaat de Vlaamse regering zelf een decretale basis uitwerken."

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Videospeler inladen...
Videospeler inladen...

Meest gelezen