Horeca Oost-Vlaanderen stimuleert leden tot gebruik van digitale manier voor klantenregistratie

Horeca Oost-Vlaanderen zet zijn leden ertoe aan een QR-code aan te vragen op een website. Met die code kunnen klanten van restaurants en cafés hun gegevens zelf registreren. Uitbaters moeten dan geen tijd steken in een administratieve rompslomp om vanaf zaterdag de gegevens van hun klanten te noteren. Die verplichting komt van de veiligheidsraad, en moet het makkelijk maken om mensen op te sporen die in dezelfde zaak waren als eventueel besmette personen.  

De digitale manier van klantenregistratie is uitgewerkt door Xenia Services in Hasselt, een coöperatieve vereniging voor de horeca. De toepassing werd uitgewerkt vóór de heropening van de horeca op 8 mei, toen de eerste golf coronabesmettingen over haar piek was. Nu kan Horeca Vlaanderen de uitbaters stimuleren de digitale registratie toe te passen, en Horeca Oost-Vlaanderen is daar nu volop mee bezig.

Het is voor alle partijen heel gebruiksvriendelijk en discreet
Tim Joiris, Horeca Oost-Vlaanderen

Het enige wat een uitbater moet doen, is zich gratis registreren op de website van Xenia Services, en dan krijgt die een QR-code.

Tim Joris van Horeca Oost-Vlaanderen: "De bar- of restaurant-uitbater kan die code dan uitprinten en uithangen, of op bierviltjes, menu's of tafels plakken. Als een klant binnenkomt, kan die de QR-code scannen met de smartphone. Zo komt hij of zij op een pagina terecht om naam, mailadres en telefoonnummer in te vullen. Wie geen smartphone heeft, kan aan een ober vragen de code in te scannen en de gegevens in te voeren. En zo is de klant heel eenvoudig geregistreerd. Dat is iets wat we echt nodig hadden, en wat ideaal is voor de contact-tracing. De privacy is gegarandeerd, want de gegevens worden alleen aan de bevoegde instanties doorgegeven als dat nodig is."

Meest gelezen