Elsa en Anna steken Barbie de loef af

De topman van de Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel vertrekt. Bryan Stockton werkte drie jaar voor Mattel maar kon de dalende Barbie-verkoop niet doen keren. In de cruciale kerstperiode daalde de verkoop nog met 6 procent. Barbie boet aan populariteit in. Maar hoe komt het dat kinderen steeds minder turen naar het bekende popje in de winkelrekken?
Photoshot. All rights reserved.

Het vertrek van de topman komt niet geheel onverwacht. Gisteren werden cijfers gepubliceerd over Mattel. Over het hele jaar 2014 zag de speelgoedproducent zijn omzet met 7 procent dalen tot iets meer dan 6 miljard dollar. De nettowinst zal naar verwachting uitkomen op 498 miljoen dollar, tegen 903 miljoen dollar in 2013. Uiteraard zijn dit nog gigantische bedragen, maar toch, de motor lijkt te sputteren.

Fisher-Price en Barbie blijken niet op te kunnen tegen de enorme populariteit van multimedia als tablets en spelconsoles. Kinderen spenderen gewoon meer tijd aan elektronische spelletjes.

Er is ook de sterke marketing rond Disney-figuren. Zo worden er steeds meer poppen van de animatiefilm "Frozen" -u weet wel, Elsa, de troonopvolgster met de magische krachten, die geholpen wordt door zus Anna- gescand aan de kassa. Mattel produceert wel de "Frozen"-poppen, maar is die licentie in 2016 kwijt aan Hasbro (de producent van onder meer Monopoly en My little pony). Afwachten hoe het dan met de omzet- en winstcijfers zit.

Meest gelezen