Voka.be

Verkeer naar en in Technologiepark Zwijnaarde wordt makkelijker

Betere fietsverbindingen, een grotere bereikbaarheid met het openbaar vervoer en meer parkeerplaatsen zouden het verkeersprobleem rond en in het Technologiepark in Zwijnaarde moeten oplossen. Daarvoor werken de stad Gent, de universiteit, Vlaanderen en De Lijn samen. Door de enorme groei van het Technologiepark wordt het de laatste jaren moeilijker om het te bereiken en om er een parkeerplaats te vinden. 

De Universiteit Gent, de stad, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaan samenwerken om het mobiliteitsprobleem in en rond het Technologiepark in Zwijnaarde bij Gent op te lossen. Er is sprake van betere fietsverbindingen en mogelijk een fietsbrug, betere verbindingen van openbaar vervoer, meer parkeerplaatsen en de heraanleg van de ovonde op de N60. Gent heeft de samenwerking al goedgekeurd. Als ook de andere partners dat doen, kunnen ze de plannen concreet maken en uitwerken. Ingrepen zijn nodig omdat het Technologiepark op korte tijd enorm gegroeid is. 

Tech Lane Ghent

De Universiteit Gent startte het Technologiepark in Zwijnaarde in de jaren ’80. Het is een verzameling van universitaire kennis en enkele snel groeiende technologiebedrijven op een terrein van 52 hectare. Nu is het uitgegroeid tot één van de belangrijkste economische sites in Gent, met zowat 4.000 werknemers en enkele grote biotechbedrijven, zoals Argenx en Ablynx. Omdat het Technologiepark voortdurend aan wereldfaam wint, doopte het zichzelf tot ‘Tech Lane Ghent’. Het centrum blijft ook groeien: elk jaar komen er 10 bedrijven bij. Een goede bereikbaarheid en genoeg parkpeerplaatsen zijn dus essentieel.

Meer fietsers en openbaar vervoer

“Ook al zijn de plannen nog niet allemaal concreet, toch is er nu al zicht op mogelijke verbeteringen”, zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit in Gent. “Omdat het voor fietsers niet altijd veilig is om naar het Technologiepark in Zwijnaarde te rijden, komt er mogelijk een nieuwe fietsbrug. Het Agentschap Wegen en Verkeer bekijkt die mogelijkheid. Vlaanderen onderzoekt ook of er een betere bus- of tramverbinding kan komen.” Volgens Tech Lane Ghent zou de nieuwe fietsverbinding er over 2 jaar komen. De UGent en bedrijven dromen zelfs van een tram die tot in het centrum van het Technologiepark rijdt.

(Lees voort onder de foto van de tram waarvan Tech Lane Ghent droomt op zijn website)

Meer parkeerplaatsen maar niet té veel

Omdat er niet genoeg parkeerplaatsen zijn voor alle werknemers die nu niet met de fiets of openbaar vervoer kunnen komen, zal de Universiteit Gent een parkeertoren bouwen. Maar het aantal plaatsen in het Technologiepark zal niet hoger liggen dan een kleine 3.000. “Bedoeling is dat we het verkeer naar het Technologiepark zo duurzaam mogelijk maken en houden,” zegt Watteeuw. “Meer mensen zouden met de fiets of het openbaar vervoer moeten kunnen komen.”

Betere verkeersdoorstroming

Er zouden ook plannen zijn om de ovonde van de N60 en de toegang tot het Technologiepark opnieuw aan te leggen. Aan de overkant van de site ligt ook Don Bosco, een middelbare school met zowat 1.700 leerlingen. Zowel voor hen als voor de mensen van het Technologiepark zouden de doorstroming en de veiligheid dan moeten verbeteren.

Meest gelezen