Met de auto op vakantie: wat betaalt u aan de pomp en op de tolwegen naar het zuiden?

De vakantie komt eraan en voor velen betekent dat de wagen volladen en naar het zuiden vertrekken. Maar wat kost dat? De prijs van de trip wordt vooral bepaald door de brandstof die uw auto verbruikt en de "péage" die u betaalt om de snelwegen te gebruiken. We helpen u op weg met dit overzicht.

Tanken in Luxemburg: het maakt zeker een verschil

Een tussenstop maken in Luxemburg om de tank te vullen, het is een vast gebruik op de "route du soleil". En het maakt wel degelijk een verschil. Benzine is er 25 cent per liter goedkoper dan in ons land en 30 cent in vergelijking met over de grens in Frankrijk.

Bij onze zuiderburen liggen de prijzen niet ver van die in ons land. In Duitsland is vooral diesel voordeliger en als u langs Oostenrijk rijdt, is het interessant om daar even de tank te vullen. Voorts zijn de echt lage prijzen te vinden in het oosten van Europa. Op het onderstaande kaartje krijgt u de gemiddelde brandstofprijzen te zien als u op het land klikt (voor benzine gaat het om de prijs voor Euro 95).

Hoeveel uw brandstoffactuur in totaal zal bedragen, hangt natuurlijk van verschillende factoren. Maar "De inspecteur" (Radio 2) en Autogids berekenden dat u voor een rit van 1.000 km (de afstand naar het zuiden van Frankrijk) mag rekenen op zo'n 80 euro voor diesel en 100 euro voor benzine (en 60 euro voor een elektrische wagen).  Lees hier het artikel daarover.

U kunt de brandstofkosten (en tolkosten) natuurlijk helemaal vermijden door te kiezen voor meer ecologische alternatieven zoals de bus of de trein, want ook die brengen u naar het zuiden.

(Lees voort onder het kaartje.)

De tolwegen: elk jaar een beetje duurder

De autosnelwegen naar het zuiden zijn duur, en ze worden elk jaar (in februari) wat duurder. Dit jaar 1 tot 2 procent, afhankelijk van de zone. Een reis met de auto kan op die manier al snel tientallen euro’s aan tolheffingen kosten. We maakten de berekening voor deze vier trajecten.

(Lees voort onder de grafiek.)

Wie verdient aan die Franse tolwegen?

Wie slim is, kan besparen. Om te beginnen is het tarief op een paar trajecten afhankelijk van het tijdstip. Dat is bijvoorbeeld het geval als u naar Parijs rijdt vanuit Rijsel (Lille).  Op de daluren betaalt u 25 procent minder –  zondag, in de vroege namiddag of ’s avonds. Anderzijds betaalt u net 25 procent extra op de piekmomenten.  Daarnaast kan het voordeliger zijn om af en toe de snelweg op en af te gaan in plaats van het hele traject in één keer te rijden, maar dan spreken we over enkele euro's.

Wie verdient aan de péage? Het overgrote deel van de Franse autowegen is in handen van privégroepen. Zij hebben een concessie van de overheid gekregen. Bijna alle autowegen zijn "vergund" voor tientallen jaren, vaak tot 2050 of nog later.  De privé-eigenaars zijn verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en de veiligheid van de wegen en ze hebben ook duizenden werknemers in dienst.  Toch maken ze flinke winsten. Niet de Franse staat maar de aandeelhouders worden er dus rijk van.  Betalen kan je overigens in heel Frankrijk met cash (opgelet, niet alle uitritten zijn bemand, vaak gaat het om een automaat) of met de kredietkaart. 

Extra voor tunnels en bruggen

De Fransen zijn lang niet de enigen die laten betalen voor de autowegen.  In pakweg Italië of Spanje betaal je ook per traject, terwijl je in Zwitserland en Oostenrijk dan weer een vignet moet kopen dat geldig is voor alle autowegen.  Het Zwitserse vignet bestaat alleen in jaarvorm en kost zo’n 35 euro.  In Oostenrijk kan je kiezen tussen een vignet voor 10 dagen, twee maanden of een jaar.  Je betaalt tussen 9 en 87 euro.  Zo’n vignet zou er ook in Duitsland komen, je zal dus in de toekomst ook voor de "autobahn" moeten betalen. Maar vanaf wanneer is nog onduidelijk.

Tot slot: denk eraan dat ook bruggen of tunnels extra kunnen kosten.  Wil u door het centrum van Frankrijk naar het zuiden, dan kost de spectaculaire 300 meter hoge brug over de Tarn bij Millau u 10 euro.  En gaat u de Alpentunnels door naar Italië (de Fréjus of de Mont-Blanc), dan bent u zo’n 45 euro kwijt. 

Meest gelezen