Recordaantal werknemers neemt de fiets naar het werk: "De vergroening is ingezet"

Bijna 4 op de 10 Belgen nemen hun fiets of de step om minstens een deel van het traject naar het werk af te leggen. Nog nooit waren er dat zoveel. Dat blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitsbarometer van hr-dienstenbedrijf Acerta. De auto verliest dan weer wat terrein, al gebeurde bijna 78 procent van de woon-werkverplaatsingen vorig jaar nog met de wagen. Maar ook daar is de vergroening ingezet.

De populariteit van de fiets neemt jaar na jaar toe. In 2021 trapte 33 procent van de pendelaars naar het werk, in 2023 was dat al 39 procent. "Je hebt de fietsvergoeding die het meergebruik van de fiets enorm heeft gestimuleerd", verklaart Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte van Acerta Consult.

"Er is ook het grote aanbod aan soorten fietsen, zoals elektrische fietsen. En je hebt ook de infrastructuur, de fietssnelwegen die dezer dagen druk bezet zijn. Dat heeft ook een boost gegeven aan de populariteit van de fiets."

Ruim 15 procent van de pendelaars legt het volledige traject van thuis naar het werk af met de fiets of de step, bijna 22 procent combineert de fiets met de auto en bijna 1,5 procent van de pendelaars maakt een combinatie met het openbaar vervoer en hun tweewieler.

BEKIJK - De fietsenstalling bij chemiebedrijf Bayer in de Antwerpse haven staat ook op een koude winterdag goed vol:

Videospeler inladen...

Vergroening

De auto blijft wel nog steeds de koning: 77,7 procent van de woon-werkverplaatsingen gebeurt met de auto, al dan niet in combinatie met andere transportmiddelen. Dat cijfer stond in 2022 op 78,3 procent.

Maar ook daar zet de vergroening zich door, merkt mobiliteitsexperte Charlotte Thijs op. "Je hebt de bedrijfswagens die een deel van het verloningssysteem zijn. Om de 4 à 5 jaar worden die vervangen. Ten opzichte van vorig jaar is het aandeel van volledig elektrische wagens meer dan verdrievoudigd en hybride wagens zijn van 10 naar 17 procent gestegen."

Zowat een kwart van de bedienden (23,5 procent) heeft momenteel een bedrijfswagen. Maar ook de privéwagens vergroenen, merkt Charlotte Thijs van Acerta op. "Ook daar is de kentering ingezet." 

Openbaar vervoer

Het aantal werknemers dat kiest voor de trein, tram of bus om naar het werk te pendelen, zit opnieuw op het niveau van voor corona, blijkt uit de barometer van Acerta. In 2023 gebruikte 8,5 procent van de pendelaars het openbaar vervoer.

Daarmee blijft het openbaar vervoer een heel stuk minder populair dan de private vervoersmiddelen. "Dat hangt natuurlijk sterk samen met de ligging van het bedrijf en de woonplaats, samen met het aanbod van het openbaar vervoer. Het nadeel is dat je afhankelijk bent van een regeling die voor jou wordt opgezet", legt Charlotte Thijs uit.

Meest gelezen