Callcenters en logistieke bedrijven maken massaal gebruik van uitzendkrachten
In de honderd bedrijven die het vaakst gebruik maken van uitzendkrachten werkt een op de vier voltijdse werknemers als interim. In de top tien is dit zelfs de helft. In deze top staan vooral bedrijven uit de logistieke sector en callcenters.
Het onderzoek werd uitgevoerd door het studiebureau van de PVDA, naar aanleiding van de Pano-reportage over de werkomstandigheden van uitzendkrachten bij koerierdienst DHL. Deze reportage werd uitgezonden in mei van dit jaar en veroorzaakte ophef omdat sommige werknemers al meer dan een jaar in dienst waren zonder vaste benoeming.
Wallenius Wilhelmsen Logistics Zeebrugge meldt echter dat de cijfers foutief werden geïnterpreteerd. Het bedrijf werkt met havenarbeiders die wettelijk moeten worden vermeld in de lijst van uitzendkrachten. Hierdoor liep dat aantal in 2015 op tot 236 "uitzendkrachten", waarvan 179 havenarbeiders en dus maar 57 interims. Het bedrijf hoort dus niet thuis in de top 10 die werd opgesteld door de studiedienst van PVDA.
Strikte regels
Nochtans zijn de regels voor uitzendkrachten duidelijk: ze mogen worden ingezet om in te vallen voor vaste werknemers, om een uitzonderlijk contract uit te kunnen voeren of als er extra veel werk is. Ook mogen ze worden ingehuurd in het kader van een proefperiode van maximaal zes maanden.
Top 10
- 1. B-CONNECTED – callcenter - 80 %
- 2. IKANBI BELGIUM – customer contact center - 69%
- 3. SDIL – pakjesdienst (logistiek bedrijf) - 63%
- 4. BLECKMANN BELGIE – logistiek bedrijf - 62%
- 5. CALLEXCELL – callcenter - 61%
- 6. WALLENIUS WILHELMSEN LOGISTICS ZEEBRUGGE – logistiek bedrijf - 60%
- 7. CALL-IT BELGIUM – customer contact center - 57%
- 8. LOGISPORT – logistiek bedrijf - 55%
- 9. SPECIAL FRUIT – logistiek bedrijf - 55%
- 10. SKECHERS EDC – distributiecentrum (logistiek bedrijf) - 53%